Odvážné hrátky: Kdy si v laboratořích vyzkoušíme Velký třesk?

23.06.2017 - Stanislav Mihulka

Když došlo k Velkému třesku, pochopitelně u toho nebyl žádný člověk. V budoucnu si ale možná něco podobného vyzkoušíme na vlastní kůži

Mnohovesmír - Žijeme v jednom vesmíru z mnoha různých?

Když v roce 1991 kosmolog Andrei Linde ze Stanfordu sepsal vědecký článek o možnosti vytvoření nového vesmíru v laboratoři, a také o tom, že náš vesmír možná vznikl jako výsledek činnosti fyzikálního hackera velmi vyspělé civilizace, mnozí to považovali za vtip.

Linde to ale myslel docela vážně a dnes, po čtvrtstoletí, vypadají možnosti stvoření nového vesmíru méně komicky než tehdy. Jsou to sice zhola teoretické úvahy, ale jednou z možností je napumpování dostatečného množství energie do monopólu.

Monopóly jsou zatím zcela hypotetické částice, jejichž existenci předpokládají některé fyzikální teorie, především teorie Velkého sjednocení a teorie Superstrun. Pokud ale monopóly skutečně existují a nám by se povedlo dodat jim dostatečné množství energie, dalece by takový experiment přesáhl možnosti Velkého hadronového srážeče LHC.

Nový vesmír v laboratoři

Pokud se vědci ve svých odhadech nepletou, měl by se takový monopól začít rozpínat. Zároveň by to znamenalo, že pokud by v takovém budoucím urychlovači vznikla červí díra, čerstvě zrozený vesmír by se nemusel rozpínat do našeho vesmíru, ale do zcela jiného prostoru.

TIP: Jak vznik vesmír aneb Co bylo na prapočátku světa (1.)

Vědci by v takovém případě viděli jenom malou černou díru. Naštěstí tak malou, že by byla z našeho pohledu neškodná. Pokud by se ale něco dostalo skrz červí díru, tak bychom se na druhé straně stali svědky dramatického rozpínání nového vesmíru. Zatím jde o čirou teorii, pokud ale jednou objevíme monopóly, mohli bychom si takové stvoření nového vesmíru, čili kosmogenezi, na vlastní kůži vyzkoušet.

• Zdroj textu: Aeon
  • Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka

Opustit padající letoun nepředstavovalo pro piloty zdaleka jediný problém. Letec na padáku se mohl znovu dostat na mušku nepřítele

Protivníci se snažili hodit na Borgie všechny hříchy, aby tím očistili zbytek katolické církve

Zakladatel firmy Josef Manner I. začal v malém krámku a vypracoval se na továrníka s třemi tisíci zaměstnanci.

Naši planetu občas míjejí asteroidy