Měsíční Moře dešťů ukazuje, jak nebezpečná bývala Sluneční soustava

Mladou Sluneční soustavou otřásaly srážky protoplanet a protoměsíců. Moře dešťů na Měsíci je toho pěkným důkazem

25.07.2016 - Stanislav Mihulka

Už delší dobu víme, že měsíční moře jsou vlastně jizvy po dopadech meteoritů, k nimž došlo v období intenzivního bombardování Sluneční soustavy asi před 4 miliardami let. Až teď se ale dozvídáme, jak děsivé to tehdy vlastně bylo.

Vesmírné bombardování

Mare Imbrium (česky Moře dešťů) na přivrácené straně Měsíce je s průměrem asi 1 200 kilometrů a s plochou přibližně 830 tisíc kilometrů čtverečních druhým největším měsíčním mořem.

Podle nových propočtů badatelů americké Brownovy univerzity vzniklo Moře dešťů po zásahu meteoritu, který měl průměr asi 250 kilometrů. Byl tedy mnohem větší, než se až doposud myslelo. Tak obrovskému tělesu by se podle vědců z Brownu mělo říkat spíš protoplaneta.

Podle autorů studie jde o první odhad velikosti tělesa, které před miliardami let vyhloubilo Moře dešťů, založený na analýze geologických prvků přímo na Měsíci.

TIT: Těžce zkoušený Měsíc: Část jeho povrchu roztříštila vesmírná kanonáda

Všechno nasvědčuje tomu, že období známé jako Pozdní těžké bombardování bylo doopravdy velice dramatické, a že vnitřní planety Sluneční soustavy společně s Měsícem schytávaly gigantické zásahy.

IFL Science, Nature