Všude samí trpaslíci: V Mléčné dráze se skrývá 100 miliard hnědých trpaslíků

07.07.2017 - Stanislav Mihulka

Existence hnědých trpaslíků byla prokázána teprve před 22 lety, do té doby byly jen hypotetickými objekty. Nejnovější výzkum nyní naznačuje, že jich jen v Mléčné dráze mohou být stovky miliard. A možná ještě více

Hnědý trpaslík - V Mléčné dráze se skrývá ohromné množství hnědých trpaslíků

V Mléčné dráze můžeme vidět mnoho zajímavého. A jak se ukazuje, je zde také spousta věcí, které jen tak vidět nemůžeme. Namátkou třeba černé díry nebo temná hmota. Podle nového výzkumu je v naší Galaxii ale i ohromná záplava hnědých trpaslíků, tedy extrémně slabě zářících těles, které se pohybují někde na rozmezí mezi malou hvězdou a velkou planetou. Jen v naší Galaxii jich prý je asi 100 miliard a možná mnohem více.

TIP: Kde je hranice mezi planetou a hnědým trpaslíkem?

Tvrdí to mezinárodní tým vědců, který hledal hnědé trpaslíky ve hvězdné porodnici NGC 1333 v souhvězdí Persea, vzdálené od nás asi 1 000 světelných let. Vědci s překvapením zjistli, že zde připadá přibližně jeden hnědý trpaslík na dvě normální hvězdy. To je mnohem více, než odborníci doposud odhadovali.

Trpaslíků jako máku

Pozorování jedné jediné oblasti Mléčné dráhy by nebylo moc přesvědčivé. Badatelé proto prozkoumali i hvězdokupu RCW 38 v souhvězdí Plachet pomocí teleskopu Very Large Telescope (VLT). A zjistili, že i zde připadá jeden hnědý trpaslík na dvě hvězdy.

TIP: Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce

Hvězdokupa RCW 38 se přitom od NGC 1333 v mnohém liší. Nejenom že je mnohem dál, asi ve vzdálenosti 5 500 světelných let. Je v ní také mnohem více masivních hvězd a prostředí hvězdokupy je tím pádem jiné. Přesto je i tam hnědých trpaslíků jako máku.

• Zdroj textu: Royal Astronomical Society

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.