Radioteleskopy vystopovaly potulnou černou díru o hmotě 100 tisíc Sluncí

Hyperzářivý zdroj rentgenového záření ve vzdálené galaxii GJ1417+52 je zřejmě potulnou černou dírou střední velikosti

12.10.2016 - Stanislav Mihulka

Astronomové použili vesmírné radioteleskopy Chandra a XMM-Newton a s jejich pomocí v jedné z galaxií objevili extrémně zářivý zdroj rentgenového záření. Poněkud netradičně není v centru galaxie, ale mimo něj.

Objekt XJ1417+52 se nachází v hlubokém vesmíru, vzdáleném 4,5 miliardy světelných let. Dacheng Lin z University of New Hampshire a jeho spolupracovníci ho objevili v čočkové galaxii GJ1417+52. Čočkové galaxie představují přechodný typ mezi galaxiemi spirálními a eliptickými. Vzhledem k nesmírné jasnosti objektu XJ1417+52 v rentgenové oblasti záření je podle odborníků nejlepším vysvětlením, že jde o černou díru s hmotností asi 100 tisíc Sluncí.

Hyperzářivý rentgenový zdroj

Záření objektu XJ1417+52 je tak extrémní, že ho astronomové řadí k takzvaným hyperzářivým rentgenovým zdrojům (HLX, anglicky Hyper-Luminous X-ray source). Takové objekty vyzařují 10 tisíc krát až 100 tisíc krát více rentgenového záření, nežli černé díry hvězdné velikosti.

TIP: Uvnitř žhnoucí Pece: Kanibalská galaxie požírá své družky

Podle badatelů by tato potulná černá díra střední velikosti mohla pocházet z nitra dnes již prakticky pohlcené malé galaxie, jejíž hvězdy se už většinou staly součástí galaxie GJ1417+52.

Chandra X-ray Center, Astrophysical Journal