Vesmírný otec Mike Fincke

18 . 6 . 2004

Astronaut Mike Fincke, tehdejší člen dlouhodobé posádky na ISS, se stal prvním americkým otcem, který byl o narození svého dítěte informován během vesmírné mise: Jeho žena Renita porodila 18. června 2004 zdravou dcerku.

„Jmenuje se Tarali Paulina a ‚tara‘ v jazyce hindi znamená ‚hvězda‘,“ vysvětloval Fincke řídicímu středisku v Houstonu krátce poté, co zprávu o narození potomka obdržel. „Náš první chlapec se jmenuje Chandra, což zase znamená ‚měsíc‘. Takže mi moje žena už dala Měsíc, teď k tomu přidala i zářící Hvězdu a pro mě je velkou ctí tohle zažívat právě na palubě kosmické stanice,“ dodal astronaut, který se posléze dočkal i gratulací z řídicího střediska v Moskvě.

Mike Fincke tehdy pobýval na ISS v rámci dlouhodobé mise od dubna do října 2004 spolu s ruským velitelem Gennadijem Padalkou. Stálá posádka komplexu byla právě zredukována na dvě osoby kvůli ztrátě dopravní kapacity raketoplánů po havárii Columbie.

Paní Renita Finckeová, sama inženýrka Johnsonova vesmírného střediska v Houstonu, dodala, že se bude snažit manželovi zprostředkovat co nejvíc radosti z jejich dcerky prostřednictvím soukromých telekonferencí s ISS a že doufá v manželův bezpečný návrat na Zemi. Přání se jí samozřejmě splnilo a Mike se poté do vesmíru podíval ještě dvakrát – jednou dokonce jako velitel stanice.

Popsaná událost přitom není úplně ojedinělá: Narození dcerky Abigail oslavil například v listopadu 2009 astronaut Randy Bresnik během letu raketoplánu Atlantis.

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu