Reklama


Volkswagen Brouk: Legenda, která žije

20.06.2015 - Josef Žídek

Označit Brouka za prapředka současných masově vyráběných osobních vozů není nijak přehnané. Představoval lidový automobil už od 30. let minulého století a dodnes se jej po celém světě prodalo více než 21 milionů kusů

První prototyp vozu určeného pro „obyčejné lidi“ navrhl konstruktér a rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche v roce 1931. Teprve Hitlerovo zadání však spustilo vývoj naplno. Výsledkem se měl stát automobil pro celou rodinu – tedy pro dva dospělé a dvě až tři děti –, který dokáže jet rychlostí 100 km/h a jehož cena nepřekročí tisíc říšských marek (tehdejší měsíční plat se pohyboval okolo 128 marek). Právě nízká cena představovala jeden z hlavních důvodů, proč Porsche zvolil koncept se čtyřválcovým plochým motorem chlazeným vzduchem.

Vypůjčený nápad

Není však žádným tajemstvím, že podobné řešení použil již v roce 1923 jako první Hans Ledwinka u svého modelu Tatra 11 a také si je nechal patentovat. Vyplatilo se to ovšem až o čtyřicet let později, kdy se Volkswagen po dlouhých sporech vyrovnal s Tatrou vysokým finančním odškodněním. Do práce obou konstruktérů totiž nepříznivě zasáhla druhá světová válka. Tatra podala žalobu okamžitě, jakmile zjistila nápadnou podobnost mezi německým „lidovým vozem“ a svými modely Tatra 97 a Tatra V570. Nicméně po obsazení Československa se spor zastavil a znovu se obnovil až po válce. Podle některých pramenů prý sám Porsche připouštěl, že při setkáních s Ledwinkou svá konstrukční řešení často probírali a že si jeho ideu tak trochu „vypůjčil“.

Vana na kolech

Když se návrh Ferdinanda Porscheho dočkal schválení, začalo se v roce 1938 s budováním obrovského výrobního závodu v nově založeném saském městě – dnešním Wolfsburgu. První vozy, které sjely z montážní linky, přesto nemířily k veřejnosti. Sériové podvozky modelu KdF-Wagen, jak zněl ofi ciální název nového vozidla, totiž sloužily pro vojenské automobily Kübelwagen. Využití pro armádní účely bylo skutečně masové a tehdejší produkce přesáhla padesát tisíc kusů. Konstruktéři vytvořili rovněž model Schwimmwagen, tedy v podstatě vůz, který se dokázal proměnit v plavidlo nebo – s nadsázkou řečeno – ve „vanu na kolech“. Do jeho výbavy proto patřila i pádla upevněná po bocích karoserie.

Brouk, Želva a Bublina

Teprve po válce mohla začít produkce auta pro běžné smrtelníky. Dostalo přiléhavý název Volkswagen neboli Lidový vůz a opouštělo továrnu jako Typ 1. K přízvisku Brouk mu dopomohly kulaté blatníky a světla, přičemž poprvé jej údajně v roce 1938 použil jistý novinář, a to značně posměšně. Všeobecně se proslulé jméno vozu ujalo mnohem později, ovšem zdaleka všude, kde se prodával. V Německu to sice byl Käfer, Francii Coccinelle však uchytila třeba Želva, Žába nebo Bublina.

Továrna ve Wolfsburgu chrlila neúnavně na trh jedno lidové vozidlo za druhým, a tak jich ještě před koncem 50. let jezdilo po světě celých pět milionů. Největší slávu ovšem Brouk zažil v 60. letech, kdy technický pokrok umožnil použití výkonnějšího motoru a moderní způsob propagace proslavil auto po celém světě. Přitom ho stále poháněl vzduchem chlazený plochý motor typu boxer uložený vzadu. Brouka chtěli všichni, včetně Američanů. Na začátku 70. let se dokonce v jeho prospěch musela automobilka Ford vzdát titulu pro nejprodávanější vůz. Výroba stále oblíbenějšího vozidla se totiž toho času blížila hranici šestnácti milionů kusů.

Ať žije nový Brouk!

Sedmdesátá léta však učinila této mánii konec – Brouka přitom sesadil z trůnu kolega z koncernu Volkswagen. V roce 1974 přišla značka s nabídkou nového vozu: měl moderní vzhled z pera slavného italského designéra Giorgetta Giugiara, motor umístěný vpředu a poháněnou přední nápravu. Ano, šlo o nám dobře známý Golf, jehož praktické využití a inovativnější řešení učinily masové poptávce po jeho předchůdci přítrž. Výroba Brouků se přesunula z Německa do Mexika a Brazílie a prodej legendárního vozu postupně skončil jak v Evropě, tak v USA. Produkce nakonec zůstala jen v Mexiku, ale i tam ji v roce 2003 zastavili.

Mezitím Volkswagen v roce 1998 představil New Beetle čili Nového Brouka, s nímž se snažil vyvolat další vlnu beetlemánie. Vůz se vyznačoval především retro designem a jasným odkazem na styl svého předchůdce. Nakonec se těchto „vzpomínek na čtyřech kolech“ prodalo milion, nicméně v té době už Brouk nesl punc kultovního auta a stylové ikony.

Zkrátka Beetle

Svůj dosud nejnovější model Brouka nazval Volkswagen zkrátka Beetle. V jeho rodném listě stojí rok 2011 a tentokrát se designéři naštěstí nepokusili změnit „DNA“ originálu z 30. let. Sami to ostatně přiznávají: Postavte vedle sebe původního a nejnovějšího Brouka tak, abyste zřetelně viděli jen jejich siluety. Zjistíte, že se z velké části jedná o identické tvary. První dojem však klame – současný model má oproti původnímu pojetí mnohem výraznější „muskulaturu“, je nižší, rozkročený víc doširoka, má delší kapotu a čelní sklo posunuli konstruktéři víc dozadu. Z roztomilého autíčka na hraní se tak stal provokativní dravec.

Současnost v retro stylu

Také v interiéru hledá aktuální Beetle spojitost se svým prvním předchůdcem. Najdete v něm stejně řešenou schránku před spolujezdcem s víkem odklápěným směrem vzhůru i retro odkaz na přístrojích v kapličce. Jinak se však ergonomie aktuálního modelu pyšní moderním stylem a ovládání auta se nedá s předchozími modely srovnávat už vůbec. Vzhledem k důrazu na požitek z řízení se například řadicí páka nachází v optimální poloze, jako by se jednalo o sportovní vůz.

Beetle se rozloučil i s motorem v zadní části. Pod přední kapotou dnes bije srdce některého z moderních přeplňovaných koncernových agregátů, které jsou – v souladu se současnými trendy – benzinové i naftové. Beetle dostupný v ČR může mít výkon až 150 koní, manuální i automatickou převodovku a elektronickou uzávěrku diferenciálu, jež umožňuje rychlejší a přesnější projíždění zatáček.

Charisma a design

Co má tedy dnešní „stylovka“ společného s někdejším lidovým vozem pro každou domácnost? Především velké charisma a designovou vytříbenost, i když původní řešení plochého motoru uloženého vzadu vzalo za své. Kdysi inspiroval malůvky malých kluků a milionům lidí umožnil snadněji cestovat. Dnes si ho kupují mladíci z frajeřiny a ti staří někdy z nostalgie. Současný Beetle se jen stěží bude vyrábět neskutečných 65 let jako původní Brouk. Nicméně zásluhy o masivní rozšíření automobilismu už legendárnímu modelu nikdo nevezme, stejně jako pověstné tvary kulatých blatníků a světel.

  • Zdroj textu: 100+1 zahraniční zajímavost
  • Zdroj fotografií: stancenation.com

Reklama



Reklama

Aktuální články

Víska Albinen leží na jihu země v nadmořské výšce 1 300 metrů, na dohled od Matterhornu.

Zajímavosti

Vlevo šaty vyrobené z listí, vpravo herečka Bingbing Fan.

Revue

Mrtvý muž z dnešního Německa, který se zřejmě stal obětí moru doby kamenné

Věda

<p>Ve výjimečných případech jsou rohy starých beranů dlouhé až jeden metr</p>

Příroda

Protiletadlový kanón Bofors instalovaný na polském torpédoborci ORP Błyskawica

Válka

Ledové gejzíry na Saturnově Enceladu jistě stojí za prozkoumání

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907