Výbuch sopky Tvashtar na Jupiterově měsíci Io

14.06.2017 - Redakce Tajemství vesmíru

Erupce na měsíci Io - Fotografie měsíce Io, kterou pořídila meziplanetární sonda New Horizonas, zachycují obrovský chochol nad vulkánem Tvashtar.

Jupiterův měsíc Io oplývá mimořádně silnou vulkanickou aktivitou. Za existenci sopečné činnosti vděčí Io slapovému působení Jupitera a dalších velkých měsíců této obří planety. Podle astronomů se po jeho povrchu vzdouvají téměř 50 metrů vysoké vlny suchého přílivu. Teplota povrchu Io je −143 °C, avšak vylitá láva může naproti tomu dosahovat teploty kolem +1 400 °C

Slapové síly a s nimi spojené vnitřní tření produkují obrovské množství tepelné energie. Horniny se zahřívají, jejich objem se zvětšuje, postupně se mění jejich skupenství a v podobě lávy nebo obrovských dlouhotrvajících výronů směsi plynů a drobných částeček hmoty pronikají na povrch, případně unikají do blízkého kosmického prostoru. Nitro měsíce občas vzkypí a obsah tohoto „přetlakového hrnce“ vyrazí na povrch v podobě sopečných erupcí.

Fotografie měsíce Io, kterou pořídila meziplanetární sonda New Horizonas, zachycují obrovský chochol nad vulkánem Tvashtar. Materiál vyvržený během erupce stoupá přibližně 320 kilometrů nad povrch měsíce.

• Zdroj textu: svs.gsfc.nasa.gov
  • Zdroj fotografií: NASA/JPL/University of Arizona

Štíhlý blonďák s modrýma očima okouzloval okolí svým zjevem, vybraným chováním a konverzační duchaplností

Veliké černé díry jsou jako kočky. Buď spí, nebo pojídají dobroty v okolí

Na potřeby tří lidí v České republice padne ročně jeden statný smrk.

Jezírko u pramene Farské kyselky