Vzrušující mise: Čína letos plánuje přistát na odvrácené straně Měsíce

03.01.2018 - Stanislav Mihulka

Pokud vše půjde podle plánu, Čína letos vysadí na Měsíci lunární rover a ekosystém s rostlinami a hmyzem

Odvrácená strana - Snímek mise Apollo 16 ukazuje odvrácenou stranu Měsíce

Pokud jde o vesmírný program, letos nás čeká spousta vzrušujících akcí, od prvního letu těžké nosné rakety Falcon Heavy společnosti SpaceX až po start evropské meziplanetární sondy BepiColombo, která si to namíří k planetě Merkur.

Asi nejvíce vzrušující ale nejspíš bude čínská mise Chang’e 4, čtvrtý let Číny k Měsíci, po orbiterech v letech 2007 a 2010 a roveru v roce 2013. Číňané totiž plánují velkolepě přistát na odvrácené straně Měsíce.

Prvenství Číny na odvrácené straně

V minulosti už vzniklo mnoho plánů na takovou misi, zatím ji ale ještě nikdo neuskutečnil. Čína má tím pádem před sebou unikátní příležitost uzurpovat pro sebe skutečné kosmické prvenství.

TIP: Konec Nefritového králíka: Čínský lunární rover je po 31 měsících definitivně mrtvý

Nebude to nic jednoduchého. Mise bude mít dvě části. Nejprve, zřejmě letos v červnu, odstartuje komunikační satelit, který doletí na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Koncem roku by pak měla odstartovat čínská sonda, která dopraví k odvrácené straně Měsíce přistávací modul. Modul pak přistane s dalším čínským roverem, který by se měl pustit do průzkumu odvrácené strany Měsíce. Součástí přistávacího modulu bude i malý ekosystém, který vyzkouší možnosti pěstování rostlin a hmyzu na povrchu Měsíce

• Zdroj textu: IFL Science
  • Zdroj fotografií: NASA / Apollo 16

Jak by vypadaly Niagarské vodopády, kdyby v řece Svatého Vavřince došla voda? Reálnou fotografii vyretušoval grafik Joel Krebs.

Jasný meteor nad Oklahomou (2008)

Pohled z Velké Hejšoviny na Broumovské stěny, Broumovskou kotlinu a Javoří hory

Snímek z konce října 1937 zachycuje Benita Mussoliniho při oslavách 15. výročí pochodu na Řím, kterým donutil vládu k rezignaci a krále k předání moci do rukou fašistů. Po diktátorově levici jde zástupce Adolfa Hitlera Rudolf Hess a oba muže při přehlídce doplňují další italští generálové.

Jeskynní systémy na Yucatánu jsou jako jiný svět