Záhada blikající hvězdy ze souhvězdí Štíra: Co způsobuje její změny jasnosti?

Sonda Kepler opět připravila vědcům pořádnou hádanku. Uprostřed hvězdné OB asociace v souhvězdí Štíra objevila další podivně blikající hvězdu

22.12.2016 - Martin Reichman

Nově objevená blikající hvězda připomíná dobře známou Tabbyinu hvězdu KIC 8462852 ze souhvězdí Labutě. Stejně jako u ní dochází i u RIK-210 k periodickým změnám v jasnosti. Na rozdíl od KIC 8462852 se RIK-210 nachází doslova za humny naší Galaxie – 472 světelných let od Země.

Mladá Tabbyina hvězda

Hvězda RIK-210 leží v hvězdné OB asociaci v souhvězdí Štíra. Pozorování sondy Kepler odhalila, že u ní jednou za pět a půl pozemských dnů dochází k poklesu jasnosti zhruba o 15 %. Podobné změny v jasnosti jsou obvykle dokladem, že hvězdu zastiňuje obíhající planeta. Podle vědců ale u RIK-210 žádná planeta nejspíše není. Změny navíc mají pokaždé jinou charakteristiku. Nepravděpodobným se jeví také možnost, že by stín mohl způsobovat protoplanetární disk. Na to je hvězda RIK-210 příliš mladá. Astronomové její věk odhadují na 5 až 10 milionů let. Co tedy způsobuje „blikání“ hvězdy?

Jako odpověď vědci nabízí hypotézu o existenci jakéhosi zvláštního abnormálně chladného plazmového mračna zachyceného magnetickým polem hvězdy. Na další podrobnosti a definitivní rozuzlení záhady blikající hvězdy si ale budeme muset počkat.

Solar and Stellar Astrophysics, arxiv.org