Země jako na střelnici: Tři asteroidy během dvou dnů

11.03.2014 - Petr Broža

Minulý týden proletěly kolem Země během pouhých dvou dnů tři planetky (asteroidy). Naštěstí v dostatečné vzdálenosti. Jak dlouho ale budeme v bezpečí?

Země jako na střelnici? Už třetí planetka proletěla kolem naší planety během posledních dvou dnů. Nejprve to byla ve středu planetka 2014 DX110 o půměru 30 m ve vzdálenosti 350 000 km. Týž den následovala planetka 2014 EF (120 000 km) a ve čtvrtek to byla osmimetrová planetka 2014 EC ve vzdálenosti 61 600 km. Pro srovnání, průměrná vzdálenosti Měsíce činí 385 000 km.

A proč se najednou věnuje taková pozornost blízkozemním asteroidům? Kvůli Čeljabinskému meteoritu, který vybuchl nad Ruskem loni v únoru a způsobil velké škody. O něm dopředu nikdo nevěděl... V rámci programu Near-Earth Object Observations Program (Hledání blízkozemních objektů) se NASA snaží monitorovat všechny objekty, které by mohly ohrozit naši planetu, ať už jde o planetky nebo komety, pomocí pozemských i vesmírných dalekohledů.

V Perugii můžete projít etruskou bránou starou více než dva tisíce let.

Mamograf je speciální rentgen pro diagnostiku rakoviny prsu