Zlaté nanotyčinky útočí na buňky nádorů. Úspěšně vyzkoušeno na myších

17.02.2015 - Stanislav Mihulka

Nanotyčinky ze zlata vhodného tvaru a velikosti mohou pomoct s diagnostikou nádorů, cílenou přepravou léčiv v těle a také s přímou likvidací nádorových buněk

Vědci už vědí, že nanotyčinky vyrobené ze zlata jsou velmi slibné pro léčbu rakoviny. Mohou vylepšit zobrazování nádorů při jejich diagnostice, mohou k nádorům dopravovat léčivé látky a také se mohou stát smrtící zbraní, která buňky nádoru nemilosrdně zlikviduje. Nasazení zlatých nanotyčinek do první linie boje proti rakovině ale musejí předcházet nezbytné testy.

Sunjie Ye z Univerzity v Leedsu a její kolegové mají za sebou první úspěšné použití zlatých nanotyčinek na živých organismech - laboratorních myší, na nichž se zkoumá lidská rakovina. Badatelé jim vpíchli zlaté nanotyčinky injekcí přímo do žíly a pak je sledovali pomocí multispektrální optoakustické tomografie (MSOT), která se používá pro celotělní zobrazování malých živočichů, jako jsou třeba myši.

Badatelům se povedlo vyrobit zlaté nanotyčinky o přesně definovaném tvaru a délce, takže byly schopné absorbovat záření v blízce infračervené oblasti spektra. Na nanotyčinky v myších buňkách pak působili laserovým paprskem. Změnou vlastností laserového paprsku dokázali „přepnout“ nanotyčinky z diagnostického zobrazovacího módu, do útočného módu pro likvidaci nádorových buněk. Když použili pulsující laserový paprsek o správné frekvenci, tak rychle zahřáli bezprostřední okolí nanotyčinek. Kdyby se to stalo v nádorové buňce, tak je po ní. Vědci zároveň prokázali, že se zlaté nanotyčinky vylučují ven z těla a že tedy pravděpodobně nebudou škodlivé pro případné pacientů. Právě strach z toxicity nanotechnologií by přitom mohl zkomplikovat rozvoj nových léčebných postupů v léčbě rakoviny i jiných závažných onemocnění.

• Zdroj textu: University of Leeds, Advanced Functional Materials
  • Zdroj fotografií: Jing Claussen (Ithera Medical, Germany)/ University of Leeds

I Česko mohlo mít své moře a přístav – díky geniální vizi rychlostního tunelu, jenž by vedl přes Rakousko až do Slovinska.

Díky matce se Marcele otevřel celý divadelní svět

Nově objevený chrám Ramesseho II. v egyptské Gíze

Na celé řadě objektů čs. polního opevnění testovali Němci své zbraně a taktiku. Na snímku objekt těžkého opevnění N-S 82 Březinka

Extrémně rychle rotující neutronová hvězda neboli pulzar

Vchod do showroomu Casa Ceramica v Manchesteru.