Zvuky Slunce prozrazují, že se mění jeho magnetické pole

Slunce zní jako obrovský hudební nástroj. A z jeho hry můžeme leccos vyčíst

11.07.2017 - Stanislav Mihulka

Na univerzitě v anglickém Birminghamu už déle než tři desetiletí naslouchají gigantickým zvukovým vlnám, které vycházejí z nitra Slunce. Jejich podobu ovlivňují procesy, k nimž tam dochází.

TIP: Žádné vesmírné ticho! Poslechněte si jak zní Uran, Saturn a další planety

Podle Yvonne Elsworth je Slunce vlastně jako hudební nástroj. Jeho zvuky mají ale velice nízkou frekvenci – asi stotisíckrát nižší, než základní tón C. Pro astronomy je velkou výhodou, že z hraní tohoto „hudebního nástroje“ mohou odvodit, co se v nitru Slunce zrovna děje.

Zvuk Slunce prozrazuje změny

Elsworthová a její spolupracovníci v poslední době zjistili, že Slunce hraje trochu jinak. Vyvozují z toho, že se mění síla magnetického pole ve svrchních vrstvách Slunce. Tyto změny by přitom mohly mít zásadní význam pro celé Slunce.

TIP: Dva týdny bez skvrn: Slunce prochází třetím nejslabší cyklem od roku 1755

Vědci se domnívají, že změny magnetického pole by mohly velmi ovlivnit jedenáctiletý cyklus sluneční aktivity, který se projevuje například různým počtem slunečních skrvrn. Vše nasvědčuje tomu, že v této době sluneční aktivita celkově slábne. Tým Elsworthové vyčetl ze zvuků Slunce i to, že se v některých oblastech povrchu mění rotace hmoty Slunce.

Royal Astronomical Society