10 největších dramat ve vesmíru i na rampě (1): Gagarin, Leonov, Gemini 6

24.01.2015 - Tomáš Přibyl

Už mnohokrát jsme byli – a bezesporu ještě mnohokrát budeme – svědky toho, že dobývání vesmíru není jednoduchou záležitostí. Přesvědčil se o tom Gagarin, Alexej Leonov nebo Walter Schirra a Thomas Stafford na palubě Gemini 6

1. Gagarin v ohrožení

Loď: Vostok 1
Posádka: Jurij Gagarin
Kdy: 1961

S vážnými problémy se potýkal už první kosmonaut světa, Jurij Gagarin, při přistávacím manévru se svou kabinou Vostok. Při odpojování kabiny s kosmonautem od motorového bloku nedošlo k automatickému přetnutí spojovacího kabelu. Jednalo se o jakousi „pupeční šňůru“, která zajišťovala propojení systémů lodi. Asi deset minut obě části Vostoku neplánovaně rotovaly, než se kabel přetrhnul vlivem mechanického kroucení. Návratový modul se pak samočinně stabilizoval.

Pokud by k přetržení nedošlo, kabel by se nejspíš přepálil při prvotním kontaktu s atmosférou. Horší situace však mohla vzniknout v případě, kdy by do sebe obě části kabiny narazily, což se ale naštěstí nestalo…

2. Nebezpečná vycházka

Loď: Voschod 2
Posádka: Alexej Leonov, Pavel Běljajev
Kdy: 1965

Historicky první kosmickou vycházku realizoval v březnu 1965 sovětský kosmonaut Alexej Leonov z lodi Voschod 2. Při výstupu se však setkal s obtíží, s níž nikdo nepočítal. Jeho skafandr se při práci ve vakuu v otevřeném prostoru nafoukl více, než se předpokládalo. Kosmonaut se tak nemohl skrčit, aby se dostal zpět do komory. Veškeré pokusy byly neúspěšné – a minuty rychle ubíhaly.

Leonov se proto rozhodl opakovaně snížit tlak ve svém skafandru, a to až pod hranici, kterou lékaři označovali za životu nebezpečnou. Teprve poté se dokázal dostat zpět do bezpečí přechodové komory. Tím však nebyl problémům konec: kvůli selhání stabilizačního systému museli kosmonauti odložit přistání o jeden oblet a pak realizovat zážeh brzdicího motoru manuálně. Jenže tak učinili o 46 sekund později – za sekundu přitom loď urazí téměř osm kilometrů! Kvůli přistání v neplánované oblasti se k Voschodu záchranáři nemohli dostat a kosmonauti museli strávit dvě noci ve třicetistupňových mrazech.

3. Katapultovat, nebo ne?

Loď: Gemini 6A
Posádka: Walter Schirra, Thomas Stafford
Kdy: 1965

Dvanáctého prosince 1965 byli v lodi Gemini 6A nachystáni k letu do vesmíru astronauti Walter Schirra a Thomas Stafford. V okamžiku startu se motory nosné rakety Titan II rozběhly v ohlušujícím řevu – ale následně zhasly. Velitel Schirra pevně sevřel páku aktivující katapultovací křesla: evidentně došlo k mimořádné situaci a měl plné právo ji použít. Na druhou stranu to nechtěl udělat, a to nejméně ze dvou důvodů: jednak již na astronauty čekala na oběžné dráze loď Gemini 7. Kdyby se katapultovali, jejich kabina by byla nepoužitelná a misi by bylo nutné zrušit. A kromě toho katapultovací křeslo nepředstavovalo všelék na problémy. Astronauti dobře věděli, že tento prostředek nabízí „místo jisté smrti nejisté přežití“.

Pokračování: 10 největších dramat ve vesmíru i na rampě: Gemini 8 a Apollo 13

Schirrovo rozhodnutí se nakonec ukázalo jako správné, neboť raketa se nepohnula ani o píď. Nehrozilo tedy nebezpečí jejího převrácení a následného požáru. Loď Gemini 6 tak mohla úspěšně odstartovat o tři dny později.