Panamský průplav slaví 100 let: Velkolepá stavba, která stála tisíce životů

12.08.2014 - Martin Reichman

Přes 80 kilometrů kilometrů umělé vodní trasy, šest plavebních komor, průměrná hloubka 13 metrů a doba proplutí 8 hodin. To jsou hlavní charakteristiky jedné z největších a nevýznamnějších staveb lidstva – Panamského průplavu.


Reklama

Myšlenkou propojení Atlantského a Tichého oceánu se začali španělští kolonizátoři zabývat již od samého počátku kolonizace amerického kontinentu. Během 19. století z mnoha variant vykrystalizovaly dvě – panamská a nikaragujská. Nikaragujský průplav, na rozdíl od Panamského průplavu, nikdy realizován nebyl.

Stavba Panamského průplavu započala v roce 1880, budování bylo ale obtížnější, než francouzští stavitelé čekali. Práce komplikovaly malárie a žlutá zimnice a také časté sesuvy půdy. Devět let stavby si vyžádalo přes 20 tisíc lidských životů a v roce 1889 dokonce projekt zkrachoval.

Pokračování se ujali Američané a v roce 1904 započala nová výstavba. Hlavní inženýr John Stevens změnil původní plán, který uvažoval se stavbou v úrovni moře. Nový plán počítal s přehrazením řeky Chagres a výstavbou systému zdymadel napájených z nově vytvořeného umělého jezera. Stevens sice svou stavbu nedokončil, jeho plány se ale podařilo naplnit a 15. srpna 1914 se Panamský průplav dočkal svého slavnostního otevření. Prvním plavidlem, které překonalo průplav z Atlantiku do Pacifiku, byl parník Ankon.

  • Zdroj textu:

    wikipedia.org

  • Zdroj fotografií: Wikimedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Stačí kleště a trochu síly a zručnosti… Ve středověku trhali zuby kováři.

Historie
Zajímavosti

Lockheed F-117 Nighthawk

Válka

Luboš Perek – ten, po němž byl pojmenován český „dvoumetr“.

Vesmír
Zajímavosti
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907