400metrová planetka UR116 míří k Zemi: Jak moc je nebezpečná?

12.12.2014 - Martin Reichman

Tisíckrát silnější než Čeljabinský meteorit má být planetka UR116 mířící k Zemi. Jde o planý poplach, nebo je čas se začít bát?

Planetku s označením 2014 UR116 objevil letos v říjnu ruský astronom Vladimir Lipunov. Jeho pozorování vyvolalo velký ohlas, neboť podle prvních výpočtů existovalo riziko, že v případě srážky s jiným tělesem by tento 400metrový kolos mohl zasáhnout Zemi. Ruská média varovala, že následky dopadu UR116 by byly 1000× ničivější, než dopad Čeljabinského meteoritu, který zasáhl Rusko v únoru 2013. Spekulovalo se také o možné srážce s Venuší či Marsem nebo o možném vychýlení trajektorie UR116 v důsledku gravitace Marsu.

Zkoumání, které provedla NASA, ale závěry ruských vědců zpochybňují. Planetka UR116 se podle NASA pohybuje v okolí Země pravidelně a nepředstavuje žádné riziko, neboť její trajektorie neprochází dostatečně blízko oběžné dráhy Země. Tim Spahr, ředitel Minor Planet Center v Cambridge, si navíc všiml, že UR116 není novým objektem, zaznamenána totiž byla již před 6 lety a její trajektorie byla zmapována. Podle NASA se tak v příštích 150 letech žádného nebezpečného setkání nedočkáme.

neo.jpl.nasa.gov