51 Pegasi b: Exoplaneta jako z Dantova Pekla

12.10.2015 - Martin Reichman

Byla vůbec první objevenou exoplanetou - 51 Pegasi b ze souhvězdí Pegase je ale zajímavá i díky svému pekelnému prostředí

Exoplaneta 51 Pegasi b, které se podle řeckého hrdiny přezdívá Bellerofontés, je velmi zvláštním světem. Od její mateřské hvězdy - 51 Pegasi – ji dělí pouhých 8 milionů kilometrů (nejbližší planetu Sluneční soustavy – Merkur - dělí v průměru od Slunce 58 milionů kilometrů). Je tedy jasné, že podmínky na jejím povrchu rozhodně nepříznivější.

Zatímco na Merkuru dosahují maximální teploty 430°C (700 kelvinů), na 51 Pegasi b se mohou vyšplhat až na 2 000°C. Exoplaneta navíc své mateřské hvězdě ukazuje stále stejnou stranu, podobně jako Měsíc Zemi, její přivrácená strana je tedy vystavena permanentní výhni.

Jedná se o vůbec první objevenou exoplaneta v historii. Již v roce 1988 ji objevili kanadští vědci. Vzhledem k tomu že tehdejší poznatky vylučovaly, aby plynný obr, kterým 51 Pegasi b je, se nacházel tak blízko své mateřské hvězdě, svůj objev zatajili. O šest let později ji znovuobjevili švýcarští vědci Michael Mayor a Didier Queloz. Ani ti ale s oznámením svého objevu příliš nespěchali a svůj objev zveřejnili až po půl roce. Teprve až pozdější simulace ukázaly, že plynní obři mohou migrovat blíže ke své hvězdě. Podle vědců byly 51 Pegasi b a jiné podobné exoplanety původně vytvořeny daleko od své hvězdy.

I přes nehostinné a podmínky má Bellerofontés atmosféru. Není pochopitelně tvořena dusíkem a kyslíkem jako na Zemi, nýbrž vodíkem a héliem. Přesto se na 51 Pegasi b může vyskytovat déšť. Z povrchu planety se podle vědců odpařuje železo a další kovy, které poté ve formě „deště“ padají opět k rozžhavenému povrchu.

Wikipedia, From Quarks to Quasars