6000 let Černé smrti: Mor je dvakrát starší, než jsme si mysleli

26.10.2015 - Stanislav Mihulka

DNA ze zubů lidí doby bronzové prozradila, že mor zabíjel lidi už před téměř 6 tisíci let

Černá smrt nás nepřestává děsit. Kde se mor vlastně vzal? Vědci nedávno analyzovali DNA ze zubů 101 dospělých lidí z doby bronzové, pocházejících z Eurasie, od Polska až po Sibiř, a hledali v nich stopy moru.

Nakonec našli DNA yersinií, tedy bakterií, které jsou původci moru, v celkem sedmi případech. Nejstarší z těchto fosilií přitom pochází z doby téměř před 6 tisíci let. Dosavadní nejstarší přímý nález DNA morových bakterií byl starý jenom asi 1 500 let.

Šest ze sedmi objevených sekvencí bakterií moru postrádalo klíčový gen ymt a mutaci v dalším významném genu pla. Z toho lze usoudit, že tehdejší bakterie moru vyvolávaly pouze takzvaný plicní mor, který se nešíří blechami, ale je snad ještě smrtelnější, než jiné typy moru.

University of Cambridge, Cell