Albert Einstein: Muž, který nesnášel ponožky

26.11.2015 - redakce 100+1

Bez Einsteinovy obecné teorie relativity by dnes lidstvo nemělo GPS, družice či satelity. Slavný vědec, jehož teorie slaví stoleté výročí, byl ale také pořádným podivínem

Jeden z největších géniů 20. století Albert Einstein, jenž mocně posunul hranice fyziky a filozofie, patřil k lidem velmi svérázným. Například v jeho domácnosti platila přísná pravidla. V šatníku měl každý kousek oblečení své místo. Ve své posteli a studovně nestrpěl jediné smítko a k psacímu stolu si nesměl sednout nikdo jiný kromě něj. Se svojí první manželkou Milevou Maričovou uzavřel dokonce smlouvu – musela se zříct blízkého kontaktu nad rámec společenských akcí a měla mlčet vždy, pokud ji o to slavný vědec požádal. Podobné Einsteinovy vrtochy, popsané v historických pramenech, nasvědčují tomu, že v určitých fázích života trpěl obsedantně-kompulzivní poruchou.

Podivín nesnášející pomožky

Nejen tím však vybočoval. Do svých pěti let téměř nemluvil a ve škole byl nedbalý v mnoha předmětech kromě matematiky a literatury. Na jedné straně už ve svých deseti letech pročítal díla Immanuela Kanta, na straně druhé se vzpíral autoritám. A co nechtěl, to z hlavy bez problémů vypustil. Proslul mizernou pamětí na jména, čísla a termíny.

Svéráz byl nejen ve vědě, humoru, víře, ale s postupujícím věkem zaujímal stále výstřednější postoj k ošacení. Odmítal například nosit ponožky a obouval zásadně sandály, na které také nedal dopustit.

TIP: 7 největších vědeckých omylů v historii lidstva

I při těch nejslavnostnějších příležitostech jsem se zbavoval ponožek a schovával tento nedostatek civilizovanosti do vysokých bot,“ poznamenal vědec. Držitel Nobelovy ceny později ve svém životě ve Spojených státech amerických propadl vášni pro plachtění. Na tom by snad ani nebylo nic divného, kdyby nešlo o Alberta Einsteina. Na moře totiž vyplouval i v naprostém bezvětří. „Jen pro tu výzvu,“ říkával.