Amatérští astronomové z Austrálie objevili 5 nových supernov

28.04.2015 - Martin Reichman

Velké vesmírné objevy nejsou výhradně doménou vědců. V Austrálii zapojili do hledání supernov veřejnost

V rámci unikátního projektu zapojili astronomové z Australské národní univerzity 40 tisíc dobrovolníků do hledání nových vesmírných objektů. Výsledkem pátrání je objev pětice nových supernov.

Amatérští hledači, kteří se do projektu chtěli zapojit, se museli zaregistrovat na webu Zooniverse. Poté dostali k dispozici snímky pořízené univerzitním teleskopem SkyMapper, v nichž hledali známky supernov. Cílem bylo nalézt na snímcích ze stejné oblasti změny, naznačující přítomnost nové hvězdy. Pokud dobrovolní pátrači objevili něco neobvyklého, odeslali vědcům report, kteří výsledek pátrání prověřili.

Podobný projekt není v Austrálii žádnou novinkou. V minulosti amatéři pátrali například po exoplanetách a dalších vesmírných objektech. Kromě pětice nových supernov se podařilo objevit i zvláštní druh proměnné hvězdy, která by podle vědců mohla explodovat v příštích 700 milionech let.

zooniverse.org