Americká pohřební služba nabízí uložení popela na Měsíci

19.08.2015 - Martin Reichman

Přemýšleli jste někdy, kde byste chtěli být pohřbeni? Co třeba na Měsíci? Americká pohřební služba vám to za 300 tisíc umožní

Nově vzniklá společnost Elysium Space nabízí originální místo posledního odpočinku. Popel zemřelého, uložený ve speciální kapsli, odešle na povrch Měsíce. Prvním klientem má být matka vojáka Stevena Jenkse z Tennessee, která prý svému synovi napsala, že ať bude kdekoliv, má si na ni vzpomenout, když se bude dívat na Měsíc.

Cena za „pohřeb“ na Měsíci vyjde na 11 950 dolarů (necelých 300 tisíc korun), prvních 50 klientů získá zaváděcí slevu 2 tisíce dolarů. První cesta k měsíčnímu povrchu se má uskutečnit v roce 2017.

Uložení popela má být jen jednou z možných vesmírných destinací, v nabídce pohřební služby je i vypuštění kapsle s popelem ve vesmíru, nebo na oběžné dráze Země. V takovém případě kapsle s popelem shoří v atmosféře jako „padající hvězda“.

Šéfem a zakladatelem Elysium Space je Thomas Civeit, bývalý pracovník NASA. Popel má být do vesmíru dopravován jako vedlejší náklad standardních letů. Podporu projektu vyjádřila například společnost SpaceX. Dopravu na povrch Měsíce má zajistit vyvíjený přistávací modul Astrobotics Griffin lander.

Elysium Space není jedinou společností specializující se na vesmírné pohřebnictví. Jejím konkurentem je například 17 let fungující společnost Celestis z Houstonu, která má na svém kontě již 13 vesmírných pohřbů. Mezi její klienty v minulosti patřili například tvůrce Star Treku - Gene Roddenberry, americký psycholog a známý popularizátor LSD - Timothy Leary nebo americký fyzik a fanoušek vesmíru - Gerard O'Neill.

space.com