Americký těžký bezvěžový tank T28: reakce na obávané německé tigery

08.04.2015 - Ivo Pejčoch

Jedním z nejtěžších tanků americké historie se stal bezvěžový T28


Reklama

Důvodů ke vzniku tohoto monstra bylo více, uvedeme si hlavní dva. Jednak to byla prvotní zkušenost amerických tankistů ze setkání s německými protějšky v Africe – zejména s nepříliš početnými, ale mimořádně účinnými těžkými obrněnci Tiger. Druhý, ještě pádnější podnět k vývoji dala plánovaná invaze do západní Francie. Spojenečtí velitelé si dobře uvědomovali, že nepřítel se na jejich vpád dobře připraví a do cesty jim postaví důkladně připravená obranná pásma.

Účinným prostředkem pro likvidaci podobných postavení se měl stát mohutný, abnormálně silně pancéřovaný tank, vyzbrojený kanónem ráže 105 mm, který doplňoval těžký 12,7mm kulomet Colt Browning M2.

T28

OSÁDKA: 6 mužů

HMOTNOST: 87 t

DÉLKA: 11,12 m

ŠÍŘKA: 4,54 m

VÝŠKA: 2,85 m

PANCÉŘOVÁNÍ ČELA: 51–305 mm

POHONNÁ JEDNOTKA: Ford GAF

VÝKON: 373 kW

MAX. RYCHLOST: 12,6 km/h (teoretická)

DOJEZD: 160 km

HLAVNÍ VÝZBROJ: 105mm kanón

VEDLEJŠÍ VÝZBROJ: 12,7 mm kulomet 

 

Ve snaze nepříteli co nejvíce ztížit zaměření stroje navrhovalo ministerstvo obrany snížit jeho celkovou výšku, jak to jen půjde. Konstrukční tým došel rychle k závěru, že specifikaci lze uspokojit jediným rozumným způsobem, tedy vyřazením jinak obvyklé otočné věže. T28 měl vzhledem ke své koncepci nízkou siluetu, trup byl svařován z pancéřových plátů spojovaných pod různě ostrými úhly. Zešikmené stěny vozu měly zvýšit jeho pasivní ochranu. Síla pancéřování byla skutečně mimořádná a měla dát T28 velkou šanci při útocích proti betonovým pevnůstkám a postavením německého dělostřelectva. V zadní části trupu se nalézal motorový prostor a chladič. Tank poháněl vodou chlazený vidlicový osmiválec Ford GAF. Osádku tvořili čtyři muži.

Na tanku bylo unikátní vše – samotná bezvěžová koncepce, ohromná hmotnost, ale také například konstrukce podvozku. Konstruktéři jej totiž na obou stranách zdvojili, takže se skládal ze dvou kompletních sad i s pásy, z nichž vnější se daly odstranit, například při nakládání stroje na železniční vagón. Nakonec vznikly jen dva prototypy a program Američané roku 1947 zastavili

Příště: MBT-70 - neuskutečněný americko-německý projekt

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Analýza DNA téměř 800 pravěkých lidí ukázala, že příchozí na jih Británie mezi lety 1300 až 800 před naším letopočtem tvořili zhruba polovinu genetického původu pozdějších populací.

Zajímavosti

Mimas, nejmenší a nejvnitřnější z osmi hlavních měsíců Saturnu, může být dostatečně teplý, aby ukrýval globální vodní oceán.

Vesmír

Vlevo hlava jedné ze sfing Amenhotepa III., vpravo jedna z objevených soch bohyně války Sachmet.

Věda

Masaryk v Karlových Varech v roce 1931, jízda na koni patřila k jeho zálibám. Na prezidenta si stěžoval policejní ředitel Šlechta, že kluše při jízdě na koni přes koleje.

Historie

Stíhací letouny Sopwithy Camel připravené odstartovat k náletu na Tondern.

Válka

Motýl Greta oto žije ve Střední a Jižní Americe až po jižní oblasti Chile. Migruje však na velké vzdálenosti a byl pozorován až v Mexiku a Texasu.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907