Amphicar, znovuzrozený obojživelný dědeček

25.07.2013 - Jan Miklín

Nedávno jsme psali o novém obojživelném vozidle, založeném na nejmodernějších technologiích. První masově vyráběné auto, schopné jezdit po silnici i plout na vodě, však existovalo již v 60. letech minulého století


Reklama

Jeho jméno bylo Amphicar a v roce 1961 jej začala vyrábět německá firma Quandt Group. Původní ambiciózní plány na výrobu desítek tisíc kusů ročně realita značně zmenšila, autolodí se nakonec během čtyř let vyrobilo jen 3 878 a většina z nich se prodala na americkém trhu, pro který také designer Hanns Tripel tvary karoserie navrhoval.

Ocelový kabriolet ve svém srdci skrýval úspěšný motor značky Triumph o objemu 1159 cm3 s výkonem 43 koňských sil, což umožňovalo dosáhnout rychlosti 110 km/h na souši a 13 km/h na vodě. Poslední modely už obsahovaly o něco silnější motor. I ve vodě se Amphicar ovládal otáčením kol, kvůli čemuž se s ním nemanévrovalo příliš dobře. Ani to nezabránilo jeho majitelům dosáhnout zajímavých výkonů: dva Američané s ním spluli aljašskou řeku Yukon a Amphicar překonal i – během plavby značně rozbouřený – Lamanšský průliv.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Obsahy izotopů stroncia a kyslíku v pozůstatcích padlých v bitvě u Himéry prozrazují, že většinou nešlo o sicilské bojovníky, ale žoldáky ze vzdálených míst.

Věda
Vesmír

Z rybníka na talíř

skokan zelený | výskyt: Evropa

Tento hybrid skokana skřehotavého a krátkonohého dorůstá 5–11 cm a jeho obvykle hnědé oči mění v době páření barvu: U samců přecházejí do zelenožluté, zatímco samicím žloutnou nebo získávají žlutohnědý odstín. Díky svému jasně zelenému zbarvení skokani na svou hmyzí oběť rádi číhají například v záplavě lístků okřehku menšího, lidově zvaného žabinec. K jejich nejurputnějším predátorům přitom patří člověk – zmíněný žabí druh se totiž považuje za delikatesu. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Na malou plachetnici Sundowner se nacpalo na 130 vojáků. Za jejím kormidlem stál Charles Lightoller, někdejší druhý důstojník Titanicu.

Válka
Revue

V napjaté atmosféře na počátku 17. století se rozbuškou k rozpoutání násilí mezi katolíky a nekatolíky mohla stát i zdánlivá drobnost. 

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907