Anorexie je závislost: Hlad jako droga

26.05.2013 - Jaroslav Petr

Mentální anorexie je stejnou metlou jako přejídání a obezita – ze všech duševních poruch si právě ona vyžádá nejvíce obětí na životech. Pomůžou v její léčbě drogy?

<p>Královská cesta byla vybudována natolik kvalitně, že se používala ještě v roce 1065. Tehdy zahrnovala i „černý“ most v tureckém Diyarbakıru</p>

Důvod, proč člověk s mentální anorexií dlouhodobě odmítá potravu, i když mu hrozí smrt hladem, objasnil tým francouzských vědců vedený Valerií Companovou. Francouzské vědce zaujal fakt, že nechutenstvím často trpí konzumenti drogy extáze. Podle Companové není podobnost s mentální anorexií náhodná. Extáze působí v mozku na neurony v centru zvaném nucleus accumbens tak, že zvyšují produkci  proteinu zvaného CART. Stejné zvýšení hladiny proteinu CART nastává i u žen trpících mentální anorexií a právě tento protein potlačuje chuť k jídlu. Zmíněné mozkové centrum si anorektici vycvičí tak, aby produkovalo libé pocity při hladu, a stávají se na něm závislí. Hlad působí na mozek člověka s mentální anorexií stejně jako droga na mozek narkomana. To je také důvod, proč je tak těžké anorexii léčit – jde o těžkou závislost na hladu.

Companová je přesvědčena, že sedm let výzkumů, při kterých srovnávala mentální anorexii a účinky extáze, otevírají cestu k novým metodám léčby obou druhů závislosti. Pro nabuzení neuronů v centru nucleus accumbens je nezbytné, aby došlo k aktivaci molekul označovaných jako 5-HT4 receptory. Ty slouží za normálních okolností k zachycení signálů, jež mezi nervovými buňkami přenáší molekuly serotoninu. Obsazení těchto molekul látkami, které nemají schopnost nabudit neurony v nukleus accumbens, by mohlo způsobit, že extáze nebude drogově závislému člověku přinášet libé pocity. Stejně tak by tyto léky mohly znecitlivět centrum libých podnětů mentálních anorektiků a ti by si už nemohli hladovění „užívat“. Od základního výzkumu, který se provádí v drtivé většině na laboratorně pěstovaných buňkách a na laboratorních myších, však vede k účinným lékům ještě velmi dlouhá cesta. Vyplatí se ji podniknout, protože mentální anorexií onemocní ročně zhruba jeden z deseti tisíc lidí, přičemž 40 % nemocných jsou dívky ve věku od 15 do 19 let. Léčba je navíc obtížná a velmi často selhává.