Apokalypsa doby kamenné: Před 5000 lety vyhubil Evropany nejstarší mor

08.12.2018 - Stanislav Mihulka

Objev DNA původce moru odhalil první morovou epidemii v historii

<p>Mor dokázal rozpoutat jedny z nejvražednějších epidemií v lidské historii.</p>

Mor dokázal rozpoutat jedny z nejvražednějších epidemií v lidské historii.

Před více než 5 tisíci let byla Evropa osídlená lidmi s kulturou doby kamenné. Už se pouštěli do práce s kovy a na území dnešního Rumunska a Ukrajiny existovala velká sídla s desetitisíci obyvatel. Vše nasvědčuje tomu, že tito lidé žili ve složitě uspořádané společnosti a provozovali obchod na početných obchodních trasách.

Pak se najednou něco stalo. Civilizace těchto lidí ve velmi krátké době zmizela a byla nahrazena lidmi s kulturou doby bronzové, kteří přišli z východu. Vědci nedávno zjistili, že před nově příchozími nejprve z východu dorazil mor, který „vyčistil“ celou Evropu. Jedině díky tomu mohli pastevci z asijských stepí proniknout do Evropy, která předtím byla mnohem více osídlená.

TIP: Vědci izolovali DNA původce Velkého moru ze zubů koster obětí v Londýně

Paleogenetici prozkoumali pozůstatky asi dvacetileté ženy, která zemřela zhruba před 4900 lety, na území dnešního západního Švédska. Objevili v nich DNA, které odpovídá původcům moru. Na stejném místě byla pohřbena řada dalších lidí, kteří zemřeli ve stejné době, což svědčí o tom, že byli obětí rozsáhlé katastrofy. Velmi pravděpodobně šlo o oběti dávné epidemie moru, která byla první na území Evropy. Zároveň jde o nejstarší známý případ epidemie moru u lidí vůbec. Podle genetiků tento kmen morových bakterií vznikl těsně po tom, co se původce moru oddělil od svých neškodných příbuzných.

Scimex