Arado Ar 234: První proudový bombardér na světě ze sklonku druhé světové války

20.10.2015 - Ivo Pejčoch

Německé letecké inženýrství prodělalo za druhé světové války ohromný rozvoj a dalo světu jedny z prvních proudových letounů. Arado Ar 234 mělo i přes pokrokový proudivý pohon poněkud zastaralý vzhled


Reklama

U firmy Arado probíhal od roku 1941 vývoj dvoumotorového průzkumného letounu s označením E-370, později 8-234. Konstruktéři navrhli relativně konzervativní konstrukci – hornoplošník se skořepinovým trupem a klasickými ocasními plochami, křídlo mělo mírně lichoběžníkový půdorys. Pod ním byly podvěšeny dva proudové motory.

Nedostačující motor

Rozpaky však budilo startovací a přistávací zařízení. Konstruktéři totiž chtěli ušetřit maximum hmotnosti, a stroj tak nedostal klasický podvozek, nýbrž startovací vozík, který pilot po vzletu odhazoval. Přistát pak měl na trojici zatahovacích lyží. Velení Luftwaffe však trvalo i na přípravě varianty s klasickým zatahovacím podvozkem. V únoru 1942 navštívil firmu generál polní maršál Erhard Milch, jehož postup prací přesvědčil, aby schválil pokračování programu a po čtyřech měsících podepsal objednávku na prvních šest strojů.

V továrně vybrali pro pohon typ Jumo 004, který však nedosahoval deklarovaného výkonu, a proto se pro vzlety používaly ještě dva pomocné raketové motory Walter Ri 2026. První prototyp Ar 234 V1 absolvoval premiérový vzlet 30. července 1943, již při třetím letu však byl vinou pilota poškozen natolik, že musel být odepsán. S druhým prototypem provedli několik zkušebních letů, při posledním ale začala vibrovat křidélka a stroj se zřítil. Třetí prototyp již dostal přetlakovou kabinu a vystřelovací sedačku a později jej rovněž vybavili brzdicím padákem, používaným při přistání.

 

Ar 234B 

ROZPĚTÍ: 14,41 m

DÉLKA: 12,64 m

VZLETOVÁ HMOTNOST: 8,418 t

MAX. RYCHLOST: 742 km/h (0,605 Ma)

DOLET: 1 630 km

DOSTUP: 10 000 m

POHONNÁ JEDNOTKA: 1× Jumo 004 B-1

VÝZBROJ: 2× 20mm kanón MG 151/20, až 1 500 kg bomb

OSÁDKA: 1 muž

 

Dosavadní prototypy představovaly předobraz první sériové verze Ar 234B „Blitz“, do budoucnosti se však počítalo s výkonnějšími Ar 234 C „Cäsar“ poháněnými čtveřicí motorů BMW 003. První prototyp čtyřmotorové varianty vzlétl až 6. září 1944, sériové stroje přicházely až koncem války. Testovací lety mimo jiné prokázaly, že startovací vozík není optimálním řešením, proto vznikla varianta s klasickým příďovým podvozkem, kterým už disponovaly sériové kusy. Pro průzkumné operace byly stroje vybaveny dvěma kamerami v zadní části trupu, pro bombardovací podvěšenou bombou.

Vůbec poprvé provedl průzkumnou akci Erich Sommer 2. srpna 1944, jednalo se o průlety nad francouzským pobřežím, kde spojenecká vojska vybudovala předmostí. V následujících týdnech probíhaly další průzkumné operace, jednotka vybavená prototypy se nazývala podle svého velitele Kommando Götz. Záhy vznikly ještě další – Kommando Sperling a Kommando Hecht. Piloti byli vysíláni i nad Anglii a během jednoho z těchto letů došlo k sestřelu Ar 234 velitelem 274. perutě RAF Davidem C. Fairbanksem. Ten se svým tempestem dosáhl historicky prvního vítězství nad novým německým typem.

Proudový bombardér

Vedle průzkumné role sloužilo Ar 234 i v roli taktického bombardéru, sériové stroje byly zařazovány do výzbroje III. Gruppe Kampfgeschader 76. Na konci listopadu 1944 již disponovala 44 letouny, dalších 13 měla ověřovací Einsatzstaffel. Ta provedla historicky první nálet 24. prosince 1944, kdy devět jejích strojů zaútočilo na cíle v oblasti Liege a Namur. V následujících týdnech provedla III/KG 76 další nálety na spojenecké cíle.

Snad nejznámější akcí tohoto typu se staly nálety na klíčový most u Remagenu a na pontonové ženijní mosty přes Rýn v březnu 1945. Bojové akce arad směřovali Němci na konci dubna proti jednotkám Rudé armády v prostoru Berlína. Poslední bojový vzlet proběhl 3. května a následně zbylé letuschopné stroje přelétly 5. května do Norska, kde zbytek jednotky kapituloval. Do konce války vzniklo 238 letounů všech verzí

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál, Svět proudových letadel

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Přibližná rozloha kráteru Yarrabubba v australské pustině.

Věda

Rosomáci jsou stále loveni pro svou kožešinu. Huňatá srst, promaštěná přírodními oleji, totiž dokonale izoluje proti chladu a netvoří se na ní námraza.

Příroda

Plastová láhev se rozkládá až 200 let. Ročně jich přitom v oceánu skončí přes devět milionů tun.

Zajímavosti

Dosud nejvyšší rychlostí – 16,26 km/s, tj. 58 536 km/h – zamířila do kosmu sonda New Horizons, která pak v roce 2015 prolétla kolem Pluta. Přestože jí při startu nebyla udělena třetí kosmická rychlost, opustí Sluneční soustavu podobně jako Pioneer 10 a 11 či Voyager 1 a 2 – všechny totiž urychlil průlet kolem obřích planet.

Vesmír

Dovbušovi nebylo ani čtyřicet, když se stal vůdcem zbojnické bandy operující v rozsáhlé oblasti východních Karpat.

Historie
Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907