Archeologové objevili nejstarší kamenné nástroje: Jsou starší než lidé

20.04.2015 - Martin Reichman

Předchůdce člověka používal kamenné nástroje už před 3,3 miliony let, tedy o 700 tisíc let dříve, než se dosud soudilo

Archeologové při vykopávkách v africké Keni objevili dosud nejstarší kamenné nástroje, které kdy byly nalezeny. Nástroje podle vědců vznikly před 3,3 miliony lety a museli je tedy používat australopitékové, kteří jsou považováni za přímého předka rodu Homo.

Doposud nejstarší archeologicky datované nálezy štípaných kamenných nástrojů jsou staré přibližně 2,6 milionu let a pocházejí z oblasti Ounda Gona v africké Etiopii. V roce 2010, tým vedený antropologem Zeresenay Alemsegedem, zde objevil několik zvířecích kostí, které nesly známky použití nástrojů. První odhady stanovovaly stáří těchto kostí na 3,3 milionu let. Archeologům se ale nepodařilo nalézt samotné nástroje. Nyní se zdá, že tento chybějící článek evoluce byl konečně potvrzen.

Podle archeologů, byly nástroje vyráběny účelově a nejedná se tak o náhodné použití kamenných odštěpků. Nález je podle badatelů zcela výjimečný i co do počtu objevených artefaktů. V oblasti Lomekwi, nedaleko keňského jezera Turkana vědci nalezli desítky kamenných nástrojů a jejich částí.

AAAS.ORG