Archeologové objevili u rakouského Ebreichsdorfu 3 000 let starou zlatou mísu

Archeologický průzkum před stavbou železnice u dolnorakouského Ebreichsdorfu odkryl zlatou mísu a stovky dalších zajímavých artefaktů

17.10.2021 - Stanislav Mihulka

Archeologové německé společnosti Novetus nedávno prováděli, v souvislosti s výstavbou nové železniční stanice, záchranné vykopávky v oblasti dolnorakouského města Ebreichsdorf. Jde o místo, kde se před třemi tisíci lety nacházelo osídlení doby bronzové, tehdy v těsné blízkosti bažiny. Archeologové zde objevili celou řadu artefaktů, včetně zlaté mísy, na jejíž spodní části je znázorněno slunce s jedenácti paprsky. Jak sdělil vedoucí vykopávek Michał Sip, mísa je vyrobená z plátu zlata a zřejmě měla kultovní funkci.

Odborníci znají asi 30 podobných mís pocházejících z různých lokalit v Evropě. Tato je první svého druhu, která byla objevena v Rakousku a teprve druhá, která pochází z oblasti východně od linie Alp. Obvykle se nacházejí v Německu a ve Skandinávii. Mísa je o něco větší než lidská ruka – má průměr téměř 20 centimetrů a je relativně mělká. Její výška činí jen 5 centimetrů.

Zlatá mísa a další objevy

Chemické analýzy prozradily, že materiál mísy tvoří z 90 procent zlato, zbylou část tvoří stříbro (5 %) a měď (5 %). Badatelé se nyní pokusí určit, odkud tento materiál pochází. Na stejném místě byly objeveny i další artefakty, včetně dvou náramků ze zlatých drátků. Kromě toho badatelé narazili i zbytky organické hmoty, jejíž totožnost by měly odhalit analýzy DNA.

TIP: Lovci pokladů ve Švýcarsku objevili kyborga doby bronzové

Zlatá mísa byla nalezena u zdi jednoho z dávných domů. Archeologové rovněž zjistili, že se nedaleko od těchto domů nacházela bažina, dnes již dávno vyschlá. V těchto místech vykopali téměř 500 bronzových předmětů, včetně, dýk, nožů a hřebů. Žádný z těchto předmětů nebyl poškozený, což napovídá, že nešlo o skládku. Je tak možné, že šlo o obětiště, kde byly bronzové předměty vhazovány do vody během rituálů.