ASASSN-14lp: Jasná supernova v sousedství Země

01.01.2015 - Martin Reichman

V blízkosti souhvězdí Panny se během prosince rozzářila supernova ASASSN-14lp. Jedná se o druhou nejjasnější supernovu roku

Zjasňující se supernovu objevil na začátku prosince automatický systém ASAS-SN (Automated Sky Survey for SuperNovae) přibližně 8 milionů světelných let od Země. V době potvrzení objevu dosahovala její jasnost 14. magnitudy, na konci prosince se její jasnost zvýšila o 3 magnitudy, což z ní dělá druhou nejjasnější supernovu za poslední rok.

Domovem supernovy je spirální galaxie NGC 4666, patřící k takzvaným „starburst“ galaxiím. Starburst galaxie jsou typické svým velmi intenzivním procesem formování nových hvězd. Soudí se, že v případě této galaxie je masivní tvorba hvězd způsobena gravitační interakcí galaxie samotné s jejími nejbližšími galaktickými sousedy.

Supervítr v galaxii NGC 4666

Kombinace jevů spojených s výbuchem supernovy a silného hvězdného větru z masivních hvězd v oblasti hvězdné tvorby je zodpovědná za ohromný únik plynu z galaxie do vesmírného prostoru označovaný jako supervítr.

Supervítr uniká z jasné centrální oblasti galaxie a prostorová škála tohoto jevu je skutečně ohromná, projev je patrný až do vzdálenosti desítek tisíc světelných let. Plyn v tomto supervětru je velmi horký, díky čemuž emituje záření převážně v neviditelné rentgenové a rádiové oblasti.

Supernova, pojmenovaná ASASSN-14lp, se dle spektroskopických měření jeví jako typ Ia. Jde o závěrečné vývojové stádium těsné dvojhvězdy. Pokud tvoří dvojhvězdu bílý trpaslík a obr (veleobr) nebo hvězda hlavní posloupnosti, může docházet k přenosu látky působením silné gravitace na bílého trpaslíka, který pak zvětšuje svoji hmotnost. Po překročení 1,4násobku hmotnosti Slunce se bílý trpaslík zhroutí do neutronové hvězdy a dojde k explozivnímu termonukleárnímu hoření.

• Zdroj fotografií: ESO, Gregor Krannich