Astronauté již mají vyhlédnuté místo, kde budou na Měsíci bydlet

31.07.2014 - Martin Reichman

Místem, kde by mohla být umístěna stálá základna na Měsíci, jsou tzv. pity, díry, kde by byli astronauté chráněni před slunečním zářením a vesmírnými vlivy

Nové 3D záběry z místa přistání Apolla 11, které přinesla sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), jsou fascinující. Nové snímky ale přinesly i nové poznatky. Na povrchu Měsíce se nachází velké množství dosud nezmapovaných útvarů.

Místo pro pobyt

Kromě kráterů se na povrchu Měsíce v hojné míře vyskytují i jiné zvláštní objekty, pro které je nejvhodnějším označením díra (pit). Měsíční díry, podobně jako pity na optických médiích, jsou strmé, téměř kolmé výstupky s dutinou uvnitř. Tvarem tak mohou připomínat sopky. Vědci jich v oblasti přistání Apolla 11 nalezli kolem dvou set.

Tyto díry by přitom podle odhadů mohly poskytovat ideální bezpečné místo pro práci astronautů. Jejich relativně uzavřený tvar by mohl eliminovat případné záření a teplotní výkyvy a zároveň by astronauti byli chráněni před mikrometeority. Očekává se také, že na jejich dně by se mohlo nacházet méně měsíčního prachu.

Kde se vzaly?

Většina pitů se nachází uvnitř velkých kráterů a vědci zatím přesně neví, jakým způsobem vznikly. Mohou být pozůstatkem dopadnuvších meteoritů, mohly vzniknout také vulkanickou činností.

Vzhledem k tomu, že pity ze své podstaty nemohou být důkladně zkoumány z oběžné dráhy, vědci uvažují nad jejich zkoumáním zevnitř, pomocí sond. Ty by mohly přinést odpovědi na zatím nezodpovězené otázky vzniku těchto zajímavých útvarů.