Astronomové objevili dosud neznámou strukturu v naší Galaxii

30.10.2015 - Martin Reichman

Astronomové narazili na stopu úplně nové struktury Galaxie - tenkého disku mladých hvězd táhnoucího se galaktickou výdutí

Astronomům z Evropské jižní observatoře se podařilo objevit nový útvar v naší Galaxii. Během mapování proměnných hvězd Cefeid se jim podařilo odhalit disk mladých hvězd skrytý za hustými oblaky prachu v centrální výduti Galaxie.

„Předpokládá se, že centrální výduť Galaxie je složena z obrovského počtu starých hvězd. V datech z přehlídky VISTA jsme však objevili něco nového – z astronomického hlediska velmi mladého!“ říká Istvan Dékány, vedoucí autor nové studie.

V datech z této přehlídky nalezli astronomové 655 proměnných hvězd, které by mohly být Cefeidy. Tyto hvězdy pulsují s periodou od několika dní do několika měsíců a při tom výrazně mění svoji jasnost. Celá věc má však jeden háček, objevené Cefeidy totiž nejsou úplně stejné – existují dvě skupiny, z nichž jedna je výrazně mladší než ta druhá. Ve vzorku 655 nalezených podezřelých hvězd vědci identifikovali 35, patřících do podskupiny takzvaných klasických Cefeid – mladých jasných hvězd, které se výrazně odlišují od ostatních mnohem starších stálic vyskytujících se v centrální výduti Galaxie.

Hvězdná porodnice v Mléčné dráze

„Všech 35 klasických Cepheid, které jsme objevili, je mladších než 100 milionů let. Nejmladší z nich, by dokonce mohla být jen 25 milionů let stará, a nyní nejsme schopni vyloučit ani přítomnost ještě mladších a jasnějších,“ vysvětluje spoluautor studie Dante Minniti.

Stáří těchto klasických Cefeid poskytuje silné důkazy, že zde existuje dosud nepotvrzené doplňování nově vzniklých hvězd do centrálních oblastí Galaxie v posledních 100 milionech let. To však není jediný pozoruhodný výsledek tohoto zkoumání.

Nový útvar v naší Galaxii

Při mapování polohy nově objevených Cefeid, narazili vědci na stopu úplně nové struktury Galaxie – tenkého disku mladých hvězd táhnoucího se galaktickou výdutí. Tato struktura byla dosud neznámá, protože pro předchozí přehlídky zůstávala skryta za hustými oblaky prachu v rovině Mléčné dráhy.

eso.org