Astronomové objevili obří exoplanetu o velikosti Jupiteru a hmotnosti Saturnu

04.05.2015 - Martin Reichman

Australští astronomové objevili obří exoplanetu o hmotnosti Saturnu a velikosti Jupiteru. Nově objevená exoplaneta je příliš velká pro svou mateřskou hvězdu

Nově objevená exoplaneta dostala označení HATS-6b. Obří exoplaneta obíhá v blízkosti mateřské hvězdy HATS-6, kterou je chladný červený trpaslík třídy M. Doba jednoho oběhu exoplanety činí 3,3 dny. Červení trpaslíci třídy M jsou zdaleka nejpočetnější spektrální třídou hvězd s přibližně 80% zastoupením, mezi nejznámější zástupce této třídy hvězd patří například Proxima Centauri.

Exoplaneta má podle australských astronomů velikost Jupiteru, zároveň má hmotnost odpovídající Saturnu (přibližně 95× více než Země). Zdá se tedy, že je poněkud „nafouknutá“. Podle astronomů tak bude HATS-6b vhodným kandidátem pro průzkum atmosféry. Nová exoplaneta se nachází přibližně 500 světelných let od Země.

anu.edu.au