Astronomové pozorovali hyperzářivou galaxii doprovázenou rojem malých galaxií

Masivní galaxie z časů raného vesmíru představuje mezičlánek při přeměně velké galaxie na kvazar

14.09.2022 - Stanislav Mihulka

Galaxie, vesmírné ostrovy plné hvězd, představují základní kameny struktury vesmíru v těch největších měřítcích. Stále ale zbývá mnoho věcí, které o nich nevíme, především pokud jde o jejich vznik a vývoj. Tušíme, že významnou roli ve vývoji galaxií hraje její centrální supermasivní černá díra. Za určitých okolností se může proměnit v nesmírně energetický systém, který chrlí výtrysky hmoty a záření, kterému říkáme kvazar. Nevíme ale v detailu, jak k tomu dochází.

Astronom Michele Ginolfi z Evropské jižní observatoře (ESO) a jeho kolegové studovali galaxie ve velmi vzdáleném vesmíru, s pomocí soustav teleskopů Very Large Telescope a ALMA, které se nacházejí v poušti Atacama v severním Chile. Ústředním cílem jejich pozorování byla již dříve známá galaxie W0410-0913, kterou pozorujeme v době, kdy byl vesmír starý necelé 2 miliardy let.

Galaktické hot DOGy

Galaxie W0410-0913 je jednou z nejzářivějších, nejhmotnějších a nejvíce plynu obsahujících galaxií v raném vesmíru. Probíhá v ní intenzivní tvorba hvězd. Mohutné záření z oblasti supermasivní černé díry této galaxie ohřívá okolní hustá mračna prachu, která kvůli tomu intenzivně září v infračervené oblasti. Těmto galaxiím se přezdívá „hot DOG“ (z anglického „hot dust-obscured galaxies“ – „horké zaprášené galaxie“).

Hyperzářivá galaxie W0410-0913 se svým doprovodem. Obrázek ve výřezu dokládá, že tato galaxie rotuje. (foto: ESO, M. Ginolfi, G. JonesCC BY 4.0)

Astronomové zjistili, že galaxii W0410-0913 obklopuje hejno nejméně 24 menších galaxií, které kolem ní obíhají. Z pozorování také odvodili, že jde o oblast vesmíru, kde je hustota hmoty asi desetkrát vyšší oproti průměru. Pro galaxii typu hot DOG to není překvapivé, naopak jde o typickou charakteristiku. Takové prostředí je ovšem vzácné, a proto jsou vzácné i galaxie jako W0410-0913.

TIP: Vesmírné vyšetřování: Co zabíjí galaxie kupy galaxií v Panně?

Díky pozorováním dvou velmi odlišných teleskopů jsme získali představu o vývoji těch nejvíce masivních galaxií ve vesmíru,vysvětluje Ginolfi. „Tento typ galaxie zřejmě představuje klíčové stadium při přechodu z mohutných galaxií plných plynu, prachu a rodících se hvězd, na kvazary.