Autem pod hladinu: Jak jezdí první auto-ponorka?

23.06.2014 - Jan Miklín

Mnohé z hraček Jamese Bonda se z filmového plátna dostaly do reality. To je případ třeba auta, jemuž spadnout z mostu do vody nevadí. Naopak, pod vodou je jako doma


Reklama

Zakladatele švýcarské firmy Rinspeed Franka Rinderknechta inspirovala „bondovka“ Špion, který mě miloval z roku 1977. Stejně jako u filmového originálu, i jeho auto – pojmenované sQuba – je postaveno na podvozku sporťáku Lotus Elise.

Pod vodou i na souši

O pohon automobilu se starají hned tři elektromotory. Zatímco na silnici vyvine motor o výkonu 54 kW rychlost přes 120 km/h, pod vodou (s maximální hloubkou ponoru 10 metrů) stačí dvojice elektromotorů na 3 km/h. Kvůli bezpečnosti je auto navrženo jako kabriolet, pod vodou tedy řidič a spolucestující dýchají z náustků stejně jako třeba potápěči. Uzavřená kabina by přinesla i praktický problém – vztlak by díky vzduchu narostl natolik, že by auto muselo být vybaveno závažím, což by samozřejmě omezilo jízdní vlastnosti na suchu.

Auto s délkou 3,8 metru a hmotností 920 kg bylo vyrobeno (zatím) v jediném prototypu, jehož vývoj přišel na zhruba třicet milionů korun, sériová výroba se nechystá.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Rinspeed.eu

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ministr Herbert odmítl Maryinu nabídku pomoci zraněným mimo jiné kvůli její tmavé pleti.

Zajímavosti

Ve Švédsku postavili nejmenší pobočku McDonald’s. Slouží jako nápaditý včelí úl.

Revue

Jeden z největších druhů australských mravenců, buldočí mravenec druhu Myrmecia pyriformis s ulovenou včelou. Mravenci svou kořist nejprve sevřou svými mohutnými kusadly a po té jí uštědří smrtící žihadlo.

Příroda

Exokomety u hvězdy Beta Pictoris

Vesmír

Ve starověkém Římě mělo otroctví nejprve patriarchální povahu. Spolu s rozvojem státu však došlo i ke změně chápání postavení otroka z neplnoprávného člověka na živou věc. 

Historie

HyQReal utáhne třítunové letadlo

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907