Automobiloví závodníci by mohli být brzy bez práce. V kalifornském Thunderhill Raceway Parku zvítězilo v přímém měření auto bez řidiče nad poloamatérským závodníkem
Autonomní vůz Audi TTS, přezdívaný Shelley, si to v simulovaném závodě rozdalo s Davidem Voddenem, amatérským vítězem závodu cestovních vozů. Shelley závod na okruhu o 0,4 sekundy vyhrálo a poprvé tak byl na závodní dráze autonomní vůz rychlejší, než auto řízené člověkem.
Shelley je produktem stanfordské univerzitní laboratoře Dynamic Design Lab a Volkswagen Electronics Research Lab. Již v roce 2012 se tento autonomní vůz dokázal na rovinkách závodní dráhy v Sacramentu dosáhnout maximálních rychlostí okolo 190 kilometrů v hodině.
Inženýři zodpovědní za vývoj autonomního vozu k jeho navigaci využívají i měření mozkové aktivity profesionálních závodníků. Měření jim mimo jiné ukázala, že závodní jezdci ve vypjatých okamžicích spoléhají více na svůj instinkt a subjektivní pocit z jízdy, než na kognitivní reakce. Kdy autonomní vozy zcela předčí profesionální závodníky zatím není jasné, nicméně překotný vývoj v oblasti autonomních vozů ukazuje, že je to jen otázkou času. Inženýři ze Stanfordské univerzity odhadují, že autonomní vozy by mohly na běžných silnicích jezdit zhruba do 15 let.
The Telegraph, Stanford University
VědaKdyž si někdo kýchne na Mount Everestu, jeho patogeny mohou na místě vydržet i staletí. (foto: Wikimedia Commons, Tirthakanji, CC BY-SA 3.0 CZ)
VesmírPozemský Měsíc není ve srovnání s ostatními souputníky žádným trpaslíkem. (foto: Unsplash, Drew Tilk, CC0)
HistorieAlbrecht Dürer na terase svého domu, obraz od Williama Bella Scotta. (ilustrace: Wikimedia Commons, CC0)
VálkaItalský voják vyzbrojený kulometem Breda, Jugoslávie 1941. (foto: Wikimedia Commons, Regio Esercito, CC BY-SA 4.0)