Avro Vulcan: Britský bombardér konstruovaný jako nosič jaderné munice

27.10.2015 - Roman Petz

Čtyřmotorový proudový bombardér Vulcan s charakteristickým delta křídlem patřil spolu se stroji Valiant a Victor do povedené série tří „véček“

<p>Avro Vulcan XH558 během letecké přehlídky v anglickém Duxfordu. <em>(foto: Wikimedia Commons, John5199, CC BY 2.0)</em></p>

Avro Vulcan XH558 během letecké přehlídky v anglickém Duxfordu. (foto: Wikimedia Commons, John5199, CC BY 2.0)


Reklama

Krátce po skončení druhé světové války se Velká Británie s americkou pomocí stala jedním z členů „atomového klubu“, tedy společenství zemí vlastnících operačně použitelnou jadernou bombu.

Série tří „véček“

Jeden z prvních britských nosičů atomové zbraně představoval čtyřmotorový proudový bombardér vybavený trojúhelníkovým (delta) křídlem Avro Vulcan, který patřil – spolu s letouny Victor a Valiant – do trojice revolučně pojatých strategických nosičů tzv. série V. Požadavek na stavbu reaktivního bombardéru schopného nést jadernou bombu vzneslo RAF prostřednictvím náčelníka štábu letectva Arthura Teddera v roce 1946.

Od stroje se očekávalo, že bude mít oproti britskému vrtulovému bombardéru Lancaster, nasazenému v době druhé světové války, zhruba dvojnásobný dostup i dolet. Objednávku na vývoj nového letounu obdržela firma Avro v polovině roku 1948 a prototyp poprvé vzlétl v srpnu 1952.

Vzlet sériového stroje z prvních 25 vulcanů určených pro RAF se uskutečnil počátkem února 1955 a do podzimu následujícího roku zařadilo letectvo do výzbroje celkem deset exemplářů. Mezitím začal výcvik osádek a v březnu 1957 dosáhly první exempláře operační způsobilosti. 

Část vulcanů z první série již létala s novými výkonnějšími motory. V září 1954 objednalo RAF druhou sérii, dvacítka strojů verze B.1 byla dodána do poloviny roku 1959. V té době již vulcany létaly u tří perutí. Jedním z provozovatelů typu byla také 617. bombardovací peruť „The Dambusters“ (ničitelé hrází), která se za druhé světové války proslavila legendárním náletem na přehrady v Porúří. Právě letci této jednotky v polovině roku 1961 úspěšně vyzkoušeli systém doplňování paliva za letu, s jehož pomocí se vyřešil nedostatečný dolet letounů Vulcan.

Zvýšený dolet typu pak demonstrovali dálkovým přeletem z britského Scamptonu do australského Sydney na trati dlouhé 18 000 km. Výrobce typ průběžně modernizoval, posádky verze B.1A měly k dispozici systém elektronického rušení nepřátelských radarů, varianta B.2 dostala navíc nové křídlo o tenčím profilu a mírně zvětšeném rozpětí. Verze B.2MRR byla určena k plnění úkolů námořního průzkumu a modifikace R.2 sloužila k doplňování paliva jiným letounům. Poslední vulcany zařadilo RAF do výzbroje počátkem roku 1965. Celkem se vyrobilo 135 exemplářů, přičemž poslední z nich dosloužily v roce 1984.

Jediné bojové nasazení

Během tzv. konfrontace s Indonésií v 60. letech bylo několik letounů Vulcan převeleno na britskou leteckou základnu Butterworth v Malajsku, odkud měly v případě potřeby útočit proti indonéským, případně čínským cílům. Není známo, zda byla do oblasti dopravena také jaderná munice. Kromě britských jaderných bomb jako například Blue Danube, mohly letouny Vulcan nést americké nukleární bomby Mk. 5, případně britské rakety Blue Steel, nebo americké Skybolt.

TIP: B-52 Stratofortress: Největší bombardér dějin

Britské jadrné bombardéry Vulcan se ostrého bojového nasazení dočkaly pouze jednou, a to za války o Falklandy v roce 1982 jako nosiče konvenční letecké munice. Dálkové bombardovací mise z letecké základny na ostrově Ascension Britové zahájili 1. května, kdy Vulcan z výzbroje 44. perutě RAF shodil 21 tisíciliberních bomb na letiště v Port Stanley, kde poškodil vzletovou dráhu a zničil několik parkujících letadel. Celkem se uskutečnilo pět úspěšných náletů, jejichž cílem byly také argentinské radarové stanice a přístavní zařízení.

Avro Vulcan Vulcan B.1 

  • ROZPĚTÍ: 30,3 m
  • DÉLKA: 29,59 m
  • VZLETOVÁ HMOTNOST: 77,11 t
  • MAX. RYCHLOST: 1 038 km/h (0,847 Ma)
  • DOLET: 4 171 km
  • DOSTUP: 17 000 m
  • POHONNÁ JEDNOTKA: 4× Bristol Olympus 101
  • VÝZBROJ: 9 525 kg bomb
  • OSÁDKA: 5 mužů 

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Bodamské jezero leží v nadmořské výšce 395,6 metrů a je třetí největší ve střední Evropě po Balatonu a Ženevském jezeře. (foto: Shutterstock)

Věda

Vilémovi patřilo 20 % rozlohy Anglie. Z dalších 55 % mu jeho „přátelé“ přispívali – navíc všude vybíral daně. A pořád měl své obří výnosné vévodství v Normandii. (foto: Wikimedia CommonsCC0)

Historie

Ectobius lapponicus – „náš“ evropský šváb rusec laponský. Je celkem běžný hlavně v lesích, občas v sadech nebo v zahradách. Objevuje se od května do září. (foto: © Marek Velechovský)

Příroda

Mlhovina CG 4 v souhvězdí Lodní záď je někdy přezdívána „Ruka boží“. Vědci podobné mlhoviny nazývají „kometární globule“, protože tvar jejich plynného oblaku připomíná kometu. (foto: National Optical Astronomy Observatory, CC0)

Vesmír
Zajímavosti

Evropská kosmická agentura (ESA) představila 23. listopadu 2022 nový tým astronautů pro vesmírný program. Je mezi nimi i Čech Aleš Svoboda (na nedatovaném archivním snímku). (foto: Profimedia)

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907