Až polovina vody v oceánech může být starší než Slunce

29.09.2014 - Martin Reichman

Zní to sice neuvěřitelně, ale je možné, že voda na naší planetě je ve skutečnosti starší, než celá Sluneční soustava

Závěry vědců z michiganské univerzity hovoří jasně: 30 až 50% vody v oceánech může být starších než Slunce a celá sluneční soustava. Těžko uvěřitelné tvrzení je výsledkem unikátní simulace, při které vědci nechali pozemskou vodu projít evolučním procesem zformování naší soustavy v protoplanetárním disku.

Voda není jen H2O

Ne všechna voda je H2O. Voda, která obsahuje těžký izotop deuterium, nese označení D2O (tzv. těžká voda) a najdeme ji v celém vesmíru i v pozemských oceánech. Proti běžné vodě (H2O) má D2O mírně odlišné fyzikální vlastnosti, například vyšší bod tání, teplotu varu nebo vyšší hustotu a je tak poměrně snadno zjistitelná. Vědci v rámci simulace nastavili výchozí hodnotu obsahu deuteria na nulu a sledovali, zda v podmínkách protoplanetárního disku může vzniknout dostatek D2O.

Zdědili jsme vodu?

Ze simulace vyplývá, že minimálně část pozemské vody, stejně jako část vody nacházející se na kometách nebo na Saturnu, nemohla během této evoluce získat vlastnosti, které ve skutečnosti má. Vědci proto předpokládají, že její původ musí být jiný. Simulace zároveň ukazuje, že zdrojem byl velmi chladný objekt, s teplotou jen několik stupňů nad absolutní nulou. Vědci spekulují, že jsme vodu mohli zdědit z molekulárního mračna staršího než sluneční soustava, tedy 4,6 miliard let.

Pokud voda skutečně nepochází z místního protoplanetárního disku, je pravděpodobné, že tomu tak bylo i na jiných místech vesmíru. Znamenalo by to, že stejné možnosti pro vznik života, v němž voda hrála naprosto klíčovou roli, panují i na jiných místech ve vesmíru