Bakterie v oceánech každý rok vytvoří miliony a miliony tun uhlovodíků

06.10.2015 - Stanislav Mihulka

V mořské vodě každoročně vznikne a je vzápětí sežráno závratné množství uhlovodíků

Bakteriální buňky obsahují jenom nepatrné množství uhlovodíků, organických látek složených z řetězců uhlíků a vodíků. Jenže v oceánech žije ohromné množství bakterií a každý rok jich vyprodukují závratnou spoustu.

Mezinárodní tým vědců nedávno změřil produkci uhlovodíků u fotosyntetických bakterií pěstovaných v laboratorních podmínkách a pak odhadl jaké množství asi zvládnou za rok. Právě řetězce uhlovodíků jsou přitom hlavní součástí ropy, kterou považujeme za fosilní palivo a prakticky neobnovitelný zdroj energie.

Badatelé zjistili, že jen dvě významné skupiny mořských sinic, které jsou v oceánech velmi hojné, tedy bakterie rodu Prochlorococcus a Synechococcus, vyrobí za rok 300 až 800 milionů tun uhlovodíků. Koncentrace uhlovodíků ve vodě ale zůstává velmi nízká, protože vyrobené uhlovodíky svižně požírají další druhy bakterií.

University of Cambridge, PNAS