Balíček místo zásnubního prstenu: Jak sbalit krásnou pavoučici?

24.04.2014 - Zuzana Teličková

O tom, se kterým nápadníkem se samička polovodního pavouka s latinským názvem Paratrechalea ornata spáří, rozhoduje nejlepší dárek. Místo bonboniéry nebo květin však roztoužení samečci nabízejí atraktivním samičkám hmyz zabalený v pavučinovém vlákně

Důležitý je přitom hlavně obal, přesněji řečeno jeho barva. Podle stupně bělosti totiž samičky poznají, jak jsou na tom jejich nápadníci se zdravím. „Samičky odhadují fyzickou kondici samečků na základě toho, jak jejich protějšky dokážou hmyz zabalit a jak dárek celkově vypadá,“ říká Mariana Trillo z Institutu biologického výzkumu Clementa Establa v Uruguayi. Samečci s dobrou fyzickou kondicí sice neprodukují světlejší vlákno, použijí ho však k zabalení dárku větší množství, takže výsledkem je bělejší balíček.

Při experimentech s jedinci odchycenými na řece Santa Lucia natřeli vědci kusadla některých samečků na bílo. Jelikož samečci přinášejí své dary v kusadlech, samičky si natřených pavouků všímaly více a pářily se s nimi dříve a častěji. Bílá barva se ve výběru partnerů ukázala být klíčovou. Jelikož je tento druh pavouka nejaktivnější při západu slunce a v noci, bílá barva je viditelná i na větší vzdálenost. U jiných pavouků však pečlivý obal může naopak zakrývat bezcennost daru. Dokazuje to studie lovčíka hajního (Pisaura mirabilis) z roku 2011, která ukázala, že někteří samci zabalí klidně pouze kousek rostliny a než samička stihne dárek prozkoumat, sameček se s ní spáří.