Barevné filtry odhalují led na povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko

17.03.2015 - Martin Reichman

Jakou barvu má vlastně kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko kolem které již půl roku krouží sonda Rosetta? Podle jejího albeda (míry odrazivosti) to nejdříve vypadalo, že je černá jako uhel, neboť její povrch v průměru odráží jen asi 4 procenta dopadajícího viditelného světla. Krátce po vysazení Philae na povrchu komety, pořídila Rosetta snímky svou kamerou OSIRIS a po použití různých filtrů se zdálo, že povrch komety je naopak hnědý. Žádné oficiální výstupy z ESA ale tento experiment nepotvrdily.

Ledové plotny na krku komety

Nyní má ESA opět k dispozici nové snímky z kamery OSIRIS. S použitím filtrů, vědci stanovili různou odrazivost v povrchu komety a nejpravděpodobnější barva komety se tak nyní jeví jako našedlá. Filtry ale odhalily, že na krku komety (v oblasti pojmenované Hapi) se nachází souvislý světlejší pás. Vzhledem k naměřené vyšší míře albeda v této oblasti, se vědci domnívají, že jde o pás vodního ledu.

Měření navíc podporují i četná pozorování Rosetty. Právě tato oblast komety 67P/Churyumov-Gerasimenko totiž patří k nejaktivnějším s četnými výtrysky plynu a prachu.

blogs.esa.int