Betelgeuze: Jednoho z největších hvězdných obrů najdete v naší blízkosti

15.09.2014 - František Martinek

Jedním z největších blízkých obrů je hvězda Betelgeuse v souhvězdí Oriona. Svou velikostí se může měřit i s takovým velikánem, jako je Canis Majoris

Betelgeuze přibližně tisíckrát přesahuje průměr Slunce a je stotisíckrát svítivější (na místě Slunce by svým povrchem sahala až k dráze planety Jupiter). Hvězdy tohoto typu zjevně směřují ve vývoji k velkolepé explozi jako supernova – Betelgeuse je již nafouklá do podoby rudého veleobra a postupně se zbavuje významné části vnějších vrstev atmosféry.

Evropská Herschelova kosmická observatoř uskutečnila nová pozorování hvězdy v oboru infračerveného záření. Ta ukazují, jak tzv. hvězdný vítr naráží do okolního mezihvězdného prostředí a vytváří při pohybu veleobra rychlostí zhruba 30 km/s rázovou vlnu o průměru přesahujícím čtyři světelné roky.

Hvězda je od Země vzdálena 640 světelných let, její hmotnost se odhaduje až na 20 Sluncí a stáří na méně než deset milionů let (což je jen nepatrný zlomek věku Slunce). Svůj životní cyklus uzavře během několika milionů roků: ve svém nitru spotřebuje veškeré palivo a během nepatrného okamžiku exploduje jako supernova typu dvě. Astronomům tak dává příležitost detailně studovat vývoj hmotné hvězdy během stárnutí.

Tajemství vesmíru 3/2013