Betelgeuze: Rudý superobr v srdci souhvězdí Oriona

02.04.2015

Betelgeuze je hvězdou spektrální třídy M2. Průměrným množstvím vyzařované energie převyšuje 120 000× zářivý výkon Slunce. Teplota jejího povrchu byla určena na 3 600 K. Vzhledem k tomu, že se většina produkované energie uvolňuje v oboru infračerveného záření, lidské oko citlivé na viditelné světlo vidí hvězdu mnohem slabší, než by byla v oboru tepelného záření.

Vzhledem ke své velikosti rotuje Betelgeuze velmi pomalu: jednu otočku vykoná přibližně za dvacet let (Slunce za 25 dnů). Betelgeuze se pravděpodobně zformovala před 10–12 miliony roků z velkého molekulárního oblaku v souhvězdí Orion. V důsledku vysoké hmotnosti se velmi rychle vyvíjela. Takové hvězdy spotřebovávají vysokým tempem dostupné zásoby paliva, a tudíž se nedožívají vysokého věku. Nakonec explodují jako supernovy typu II.

Průměrná hustota obří hvězdy Betelgeuze je asi 10 000× nižší než hustota pozemské atmosféry. Její nitro má velmi vysokou hmotnost a hustotu, a tak musí být její vnější atmosféra neuvěřitelně řídká.

Jde o první hvězdu, kterou se podařilo vyfotografovat jako „kotouček“. Zásluhu na tom měl Hubbleův vesmírný dalekohled, který 3. března 1995 pořídil první snímek hvězdy (kromě Slunce), na němž se jeví jako plošný objekt. Do té doby měli astronomové v případě studia hvězd co do činění pouze „s bodovými zdroji světla“.

Tajemství vesmíru 5/2013