Bílá nemoc mořských pralesů: Korály umírají kvůli teplotě

15.07.2013 - Zuzana Teličková

Původních 24 míst, na kterých speciální monitorovací systém sledoval mořské korály, se rozšířil na 190 stanic po celém světě. Najdeme je v Karibiku, Mexickém zálivu, Indickém oceáně, Korálovém trojúhelníku, Austrálii, Tichém oceáně, na Havaji a Floridě

Důvodem je čím dál častěji se vyskytující jev zvaný bělení, kterým korály trpí v důsledku oteplování moří. Dochází k němu, jakmile teplota vody stoupne o 1,1 °C nad letní průměr a spočívá v oddělování mikroskopických řas, které korálům poskytují výživu. Oteplení vody navodí u korálů stresový stav, při kterém začnou vypuzovat životodárné řasy ze svých buněk, takže z nich zůstane jen bílá kostra. Pokud se jim nepodaří z tohoto stavu zotavit, odumřou.

Takovým způsobem došlo například v roce 2002 k odumření více než 60 % australského Velkého bariérového útesu. Spolu s tímto největším korálovým útesem světa patří dnes ke kriticky ohroženým ekosystémům celých 85 % korálových útesů. Díky jejich monitorování se vědci mohou lépe připravit na proces bělení a zasáhnout dřív, než začne. Satelitní systém je před ním totiž dokáže varovat dva týdny dopředu. Naměřené údaje jsou preventivně vyhodnocovány dvakrát týdně, takže by vědcům neměly ujít žádné větší změny. Neustálé sledování teploty moří přinese výzkumným pracovníkům důležité informace a pomůže k lepšímu pochopení vztahů mezi jednotlivými ekosystémy v oceánech.

Vědci doufají, že se v záchraně korálových útesů, trpících mimo jiné i zvýšenou kyselostí mořské vody, způsobenou vysokými koncentracemi oxidu uhličitého v atmosféře, posunou o krůček dál. Pokud se však oteplování moří nezpomalí, odumře během několika desetiletí velké množství korálů a s nimi i mnoho dalších živočichů, kteří jsou na jejich existenci závislí.

• Zdroj fotografií: Envisat