Bio inkoust z hedvábí, z něhož budou 3D tisknout lidskou tkáň

03.09.2015 - Stanislav Mihulka

Nový inkoust pro biotiskárny je založený na proteinech z přírodního hedvábí

Pokrok ve 3D tisku se projevil nejen v technických oborech, ale i v biomedicíně. 3D tiskárny, které používají biologický materiál, totiž nabízejí nové možnosti, jak vytvořit třeba kosti nebo jiné relativně jednoduché součásti těla, které pak lékaři mohou implantovat do pacientů.

Biotisk ve 3D je velmi slibný, najít vhodný inkoust pro biotiskárny ale není úplně jednoduché. Musí to být materiál, kterým lze tisknout, a zároveň ho lze je vložit do lidského těla, aniž by tam dělal problémy.

V současné době se používají inkousty z termoplastů, silikonů, kolagenu nebo želatiny. Jejich používání ale omezují vyšší teploty nebo změny kyselosti. Vědci proto navrhli bio inkoust založený na proteinech z hedvábí, který je odolný a jeho výroba není nijak zvlášť komplikovaná.

American Chemical Society