Biotech oblečení: Bunda vyrobená z umělého pavoučího vlákna

17.11.2015 - Stanislav Mihulka

Společnost North Face ušila bundu z pavoučího vlákna Spider, které neutkali pavouci, ale geneticky upravené bakterie

Pavoučí hedvábí je jedním z nejpružnějších a nejpevnějších materiálů v přírodě. To ho předurčuje k výrobě sportovního oblečení do extrémních podmínek. Problém je ale v tom, že pavouci nejsou příliš vhodní k chovu a je velmi obtížné získat větší množství jejich vláken.

Biotechnologická společnost Spider proto izolovala gen pro protein fibroin, který je klíčovou součástí pavoučího hedvábí, a vložila jej do bakterií. Takto geneticky upravené bakterie vyrábějí velké množství materiálu, ze kterého je možné spřádat umělé pavoučí vlákno.

Většina materiálu pro sportovní oblečení se dnes vyrábí ze syntetických polymerů, což jsou ropné produkty. K jejich výrobě potřebujeme spoustu energie a vzniká při ní množství skleníkových plynů. Umělé pavoučí vlákno by mělo být v tomto směru šetrnější. Výrobky z tohoto slibného materiálu by se měly objevit na trhu už v roce 2016.

IFL Science, North Face, Spider