Bizarní a neobvyklé tanky: Německý PzKpfw VIII - nejtěžší tank v dějinách

25.03.2015 - Ivo Pejčoch

Dalším německým příspěvkem do kategorie "slepá vývojová ulička" v oblasti tanků je bezmála dvousettunový německý Maus (v překladu "myš")


Reklama

Nejtěžším postaveným tankem historie se stal druhoválečný německý Maus. V průběhu vývoje se původní představa o supertěžkém obrněnci měnila a především neustále narůstala jeho hmotnost, která nakonec dosáhla bezmála dvojnásobku původně plánované hodnoty.

Pokračovaly i diskuze o hlavní výzbroji. Pozornost se soustředila na čtyři různé zbraně – 150mm dělo, upravený protiletadlový FlaK ráže 128 mm, dále jeho modifikace s prodlouženou hlavní a námořní kanón ráže 127 mm, používaný u německých torpédoborců. Do mohutné svařované věže byl nakonec instalován kanón KwK 44 ráže 128 mm, vpravo od něj se nacházel souosý kanón KwK 44 kalibru 75 mm. Vlevo od hlavního děla byl umístěn kulomet MG 42 ráže 7,92 milimetru. Pro sériová vozidla se uvažovalo o nahrazení této zbraně výrazně účinnějším leteckým rychlopalným kanónem MG 151/20 ráže 20 mm. 

PzKpfw VIII MAUS 

  • OSÁDKA: 6 mužů
  • HMOTNOST: 189 t
  • DÉLKA: 10,09 m
  • ŠÍŘKA: 3,67 m
  • VÝŠKA: 3,66 m
  • POHONNÁ JEDNOTKA: MB 517
  • VÝKON: 895 kW
  • MAX. RYCHLOST: 20 km/h na silnici, 13 km/h v terénu
  • ZÁSOBA PHM: 3 200 + 1 000 LT
  • SPOTŘEBA PHM: 1 400 lt/100 km na silnici 3 800 lt/100 km v terénu
  • PANCÉŘOVÁNÍ: 160–240 mm
  • HLAVNÍ VÝZBROJ: 128mm kanón + 75 mm kanón
  • VEDLEJŠÍ VÝZBROJ: 7,92mm kulomet 

 

Podvozková skupina měla netradiční řešení. Na každém boku se nacházelo šest čtyřkolových pojezdových vozíků s vlastním závěsem, vrchní část pásu podpíraly dvě kladky a podvozek doplňovalo hnací a napínací kolo.

Pásy měly rekordní šířku 1,1 m, k níž lze nesnadno hledat analogii, samozřejmě s výjimkou důlních bagrů a podobných těžkých pracovních strojů. Tank poháněla soustava spalovacího motoru, generátoru a dvou elektromotorů. Osádku pancéřového obra tvořilo šest mužů: řidič, velitel, dva střelci a dva nabíječi.

Vznikl jen ve dvou exemplářích a oba se na konci druhé světové války nalézaly v cvičném prostoru Kummersdorf u Berlína. Technici je před kapitulací poškodili výbušninami, aby nepadly nepříteli do rukou v použitelném stavu. Jeden maus se dochoval dodnes a je vystaven ve sbírkách ruského muzea Kubinka v Moskvě.

Příště: Britský TOG - problémový stroj s archaickým designem

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Podle vědců je cesta k Marsu přes Venuši rychlejší a levnější než přímá cesta Země – Mars.

Vesmír

Terasy byly sice stavěny za pomocí primitivních nástrojů, ale zato s hlubokou znalostí vodní mechaniky.

Zajímavosti

Láska k Anně Boleynové vedla k Jindřichově rozluce s katolickou církví.

Historie

Test nového hydrogelu s 45kilogramovou zátěží.

Věda

Třicet metrů dlouhý a čtyři metry široký most přes řeku Neretvu rozkázal postavit Sulejman Nádherný roku 1557 na místě starého dřevěného mostu zavěšeného na řetězech. Jeho stavba trvala devět let a vůbec nebylo jisté, že se jeho smělý oblouk, stoupající nad vodou do výšky 24 metrů, po odstranění lešení neprolomí. Most na jedné z prvních fotografií z roku 1913 (kolorováno).

Zajímavosti

Němečtí úderníci dokázali využít těžké kulomety i jako ofenzivní zbraně

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907