Bleskoví netopýři: Jejich svaly jsou až 100× rychlejší než svaly savců

27.11.2013 - Zuzana Teličková

Jakožto noční zvířata spoléhají netopýři při lovu na echolokaci. Odrážením zvukových vln od objektů si vytvářejí přesný obraz svého okolí včetně případné kořisti. A pomáhají jim k tomu super-rychlé svaly

Pro bezpečný pohyb ve tmě a rychlou orientaci potřebují netopýři svaly, které se stahují až stokrát rychleji než jiné svaly na těle savců.

Nyní vědci z University of Southern Denmark a University of Pennsylvania dokázali, že tato úžasná schopnost je dána fyzickou zvláštností, jež nebyla u savců nikdy dříve pozorována. Jsou jí „super-rychlé svaly“, které se stahují až stokrát rychleji než jiné svaly na těle savců. U netopýrů se tyto svaly stahují například dvacetkrát rychleji než nejrychlejší svaly lidského těla, tedy svaly řídící pohyb očí.

TIP: Tajná řeč netopýrů aneb Echolokace jako dorozumívací kanál

„Super-rychlé svaly jsme zatím pozorovali jen u ptáků, několika druhů ryb a chřestýšů, kteří s jejich pomocí vydávají svůj typický zvuk,“ říká Elemans. „Nyní jsme je poprvé objevili u savců, což naznačuje, že v živočišné říši zřejmě nejsou tak neobvyklé, jak jsme si původně mysleli.“

Jestliže má netopýr ulovit poletující hmyz, aniž by jej viděl, potřebuje co nejaktuálnější informace o jeho pozici a pohybu v prostoru. Pomocí super-rychlých svalů může v této chvíli vydávat až 190 echolokačních zvuků za vteřinu, což mu umožní přesné zaměření na cíl a úspěšný lov. Dvojice autorů nové studie hodlá ve výzkumu nadále pokračovat a zaměřit svoji pozornost na molekulární a genetické aspekty spojené s vývojem super-rychlých svalů.