Bludné planety: Osamocení vesmírní poutníci

14.05.2014 - František Martinek

Astronomové nedávno objevili novou třídu planet, které osamoceně plují temným vesmírem. Tyto samotářské planety byly zřejmě vyvrženy z vyvíjejících se planetárních soustav

Objev první z nich předznamenává možnost, že ve vesmíru může existovat velké množství osamělých planet. Astronomové odhadují, že jich může být až dvakrát více než hvězd. V naší Galaxii tak možná existuje několik stovek miliard osamělých planet, které volně plují mezihvězdným prostorem. „Prozkoumali jsme část naší Galaxie jako vzorek a na základě získaných dat můžeme odhadnout celkový počet osamělých planet,“ říká David Bennett z Notredamské univerzity.

Při výzkumu zatím nebylo možné odhalit planety menší než Jupiter, avšak teorie předpokládají, že planety velikosti Země budou od mateřských hvězd odtrženy mnohem snadněji. Z toho vyplývá, že budou volně plout vesmírem mnohem častěji než ty srovnatelné s Jupiterem. Některé planety byly zřejmě vyvrženy z mateřských planetárních soustav v době jejich počáteční chaotické vývojové fáze v důsledku těsného přiblížení k jiným planetám či k mateřské hvězdě. Takové planety již nekrouží kolem žádné hvězdy, ale obíhají kolem středu naší Galaxie podobně jako Slunce či jiné hvězdy.

Jak je objevit?

Bludné planety vyzařují jen velmi málo světla, proto jsou téměř neviditelné. Pro jejich objev lze využít například metodu gravitačních mikročoček. Průzkum označovaný jako Microlensing Observations in Astrophysics (MOA) využívá dalekohled na Novém Zélandu. Ten byl namířen do oblasti bohaté na hvězdy v centru naší Galaxie za účelem zaregistrování úkazu gravitační mikročočky. Tento jev nastává, když hvězda nebo planeta přechází přesně před jinou (vzdálenou) hvězdou. Bližší (nepozorovatelné) těleso svou gravitací jako čočka ovlivní světlo vzdálené hvězdy, což vede k jejímu krátkodobému zjasnění.

Druhá skupina astronomů zaměřená na pozorování gravitačních mikročoček s názvem Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE) přispěla k těmto objevům díky dalekohledu v Chile. Nevýhodou zmíněné metody je však fakt, že postavení všech těles během úkazu je neopakovatelné. Planetu sice objevíme, ale její další výzkum je nemožný. Na druhou stranu tato metoda umožňuje nalézt planety i u velmi vzdálených hvězd.

Tip: Záhadné exoplanety – Jak se hledá život ve vesmíru

Miliardy planetárních tuláků

Nové výzkumy vedly k mimořádnému výsledku: naše Galaxie může být doslova zaplavena planetami-bezdomovci, které putují prostorem místo toho, aby spořádaně obíhaly kolem své mateřské hvězdy. Těchto planetárních „tuláků“ může být až stotisíckrát více než samotných hvězd. Jelikož je počet hvězd v naší Galaxii odhadován na několik set miliard, planetárních nomádů může být úctyhodné množství. Tento počet je však označován jako horní limit, skutečnost bude zřejmě poněkud střízlivější.

Pokud se uvedené odhady potvrdí, pak může tato třída vesmírných těles ovlivnit současné teorie vzniku planet a změnit naše chápání původu a šíření života ve vesmíru. Pokud jsou některé z potulných planet dostatečně velké, aby si udržely hustou atmosféru, může na jejich povrchu existovat dostatek tepla pro existenci mikrobiálního života. Ačkoliv nejsou tyto planety zahřívány teplem hvězdy, mohou generovat vlastní teplo v důsledku rozpadu radioaktivních prvků v jádru či tektonickou aktivitou. Posílilo by to představu, že v případě srážky mohou rozptýlit vlastní mikrobiální látky a zasít život v místech, kde panují vhodnější podmínky.

Tip: První planeta velikosti Země v obyvatelné zóně

Adoptované planety

Nové teorie vedou k závěru, že se bludné planety mohou stát řádnými oběžnicemi hvězd. Mohou tak příležitostně najít nový domov daleko od místa svého zrodu. Objev může vysvětlit existenci některých exoplanet, které obíhají překvapivě daleko od svých hvězd, často po drahách se značným sklonem, dokonce i v protisměru rotace hvězdy.

Vědci modelovali situaci, kdy je počet bludných planet v Galaxii shodný s počtem hvězd. Ukázalo se, že šest procent z nich časem zachytilo nějakou bloudící planetu. Obecně platí, že čím je hvězda hmotnější, tím je pravděpodobnost zachycení planety větší. Tento princip funguje bezchybně také v případě komet.

Mezigalaktičtí „sprinteři“

Před sedmi roky astronomové jen nechápavě kroutili hlavami, když objevili první hvězdu „prchající“ z naší Galaxie rychlostí 2,4 milionu kilometrů za hodinu. Jestliže může být tak vysokou rychlostí z galaxie vyhozena hvězda, může se totéž přihodit planetě? Podle nových výzkumů takové planety nejen existují, ale některé z nich se doslova řítí prostorem rychlostí více než 48 milionů kilometrů za hodinu.

Tyto superrychlé planety vznikají stejným způsobem jako prchající hvězdy. Dvojhvězdná soustava se přiblíží k supermasivní černé díře v centru Galaxie a mohutná gravitace od sebe hvězdy odtrhne. Zatímco první se dostane na oběžnou dráhu kolem černé díry, druhá je vymrštěna vysokou rychlostí napříč Galaxií, kterou následně opustí. Planety obíhající kolem první hvězdy mohou být černou dírou odtrženy a vymrštěny obrovskou rychlostí do mrazivé temnoty mezihvězdného prostoru. Druhá hvězda, která byla vyvržena z Galaxie, putuje vesmírem společně se svými planetami.

František Martinek pracuje od roku 1978 na Hvězdárně Valašské Meziříčí, kde se věnuje popularizaci astronomie a kosmonautiky. Za posledních deset let publikoval na internetu téměř tisíc článků o novinkách ve výzkumu vesmíru