Boeing X-37B: Přísně tajná mise vojenského raketoplánu stále trvá

03.09.2014 - Martin Reichman

Na oběžné dráze Země se přes 630 dnů pohybuje experimentální bezpilotní vesmírný letoun, s označením Boeing X-37B, patřící americké armádě. Cíle jeho mise jsou ale zahaleny tajemstvím

Boeing X-37 (jinak též Orbital Test Vehicle) je americký experimentální bezpilotní kosmický letoun, který má sloužit k otestování nových technologií na oběžné dráze a při návratu do atmosféry. Původně civilní projekt spravovaný agenturou NASA převzalo v roce 2004 Ministerstvo obrany USA.

Boeing X-37 připomíná raketoplán – stejně jako on umožňuje opakované starty a přistání a může dopravovat na oběžnou dráhu přístroje a další materiál. Je ale mnohem menší a není zatím určen pro přepravu lidí. Armáda má v současné době k dispozici druhou generaci raketoplánu, s označením X-37B. Boeing ale již v roce 2011 oznámil, že připravuje novou verzi X-37C, která bude umožňovat přepravu až šesti astronautů.

Pro vědecké účely je příliš drahý

Schopnost opakovaně přistávat na Zemi celý koncept X-37 pochopitelně značně prodražuje, v časech finančních škrtů proto jeho nasazení vyvolává množství otázek. Na rozdíl od NASA jsou ale vojenské úřady mnohem tajemnější a informace o přesných cílech projektu Boeing X-37 nechávají zcela bez odpovědi, případně se omezují na obecná tvrzení. Všeobecně se proto předpokládá, že Boeing X-37 má primárně vojenské účely.

Zatím poslední mise Boeingu X-37B odstartovala 11. prosince 2012 a na oběžnou dráhu Země jej vynesla raketa Atlas-5. Letoun se od této doby pohybuje na oběžné dráze Země. Zajímavé je, že se jeho trajektorie po celou dobu téměř nemění, což u standardních výzkumných misí není příliš obvyklé. Trasa přitom vede nad velmi zajímavými místy včetně Severní Koreje, Íránu, Pákistánu, Afghánistánu a Číny. Spekuluje se proto o testování nových kosmických technologií, patrně špionážního charakteru.