Boeing X-37B: Přísně tajný armádní raketoplán se chystá na přistání

16.10.2014 - Martin Reichman

Experimentální bezpilotní vesmírný letoun Boeing X-37B, patřící americké armádě, se chystá na přistání. Na oběžné dráze strávil přes 670 dnů

Poslední mise Boeingu X-37 (jinak též Orbital Test Vehicle) spadajícího pod Ministerstvo obrany USA začala 11. prosince 2012, kdy jej na oběžnou dráhu vynesla raketa Atlas-5. Nyní se po téměř dvou letech chystá na přistání na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii. Přesné datum zveřejněno nebylo, v prohlášení představitelé armády pouze uvedli, že přistání proběhne v nejbližších dnech v závislosti na počasí.

Tajný projekt je středem zájmu

Oznámení přišlo poté, co se na veřejnost dostala informace o změně letové výšky raketoplánu. Ten je pod bedlivým drobnohledem mnoha amatérských pozorovatelů i milovníků konspiračních teorií. Jeho trajektorie se během trvání mise téměř nezměnila, náhlá změna letové hladiny proto neušla všeobecné pozornosti.

Tip: Boeing X-37B: Přísně tajná mise vojenského raketoplánu stále trvá

Pro Boeing X-37 je to v pořadí již třetí dlouhodobá mise. Dvě předchozí trvaly 224 a 469 dnů, poslední mise je tedy rekordně dlouhá. O jejích cílech ale armáda mlčí, spekuluje se o testování nových kosmických technologií, patrně špionážního charakteru.

vandenberg.af.mil