Bojíte se GMO? Sladké brambory jsou geneticky modifikované už tisíce let

22.04.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci ve všech pěstovaných sladkých bramborách objevili bakteriální DNA, kterou tam už dávno vložily bakterie. Podle všeho není zdraví škodlivá

V dnešní době umíme podle potřeby změnit DNA rostlin i živočichů a udělat z nich tím geneticky modifikované organismy, GMO. Často se přitom využívá schopnosti bakterie Agrobacterium tumefaciens proniknout do cizí buňky a vložit kus DNA do jejího genomu. Mnozí lidé se genetických modifikací bojí a obzvlášť v Evropě se na ně dívají s krajním podezřením.

Mezinárodní tým vědců nedávno zjistil, že lidé už vlastně tisíce lety nadšeně jedí geneticky modifikované plodiny a jak se zdá, nic špatného se jim neděje. Ukázalo se totiž, že sladké brambory, čili batáty (Ipomoea batatas), jedlé hlízy původně tropické rostliny příbuzné svlačcům, obsahují vložené kusy DNA agrobakterií. Jako kdyby je někdo před několika tisíci let geneticky modifikoval, jenže k tomu došlo úplně samovolně.

Vědci našli bakteriální DNA ve všech z téměř 300 zkoumaných vzorků sladkých brambor běžně pěstovaných odrůd z celého světa. V každém z nich byly minimálně 2 kusy cizorodé DNA. Badatelé doufají, že lidé konečně dostanou rozum a uznají, že geneticky modifikované organismy nejsou nebezpečné lidskému zdraví.

Phys.org, PNAS